Andreplassen holdes av Hæhre Entreprenør med et anbud på 272,6 mill. Tredje og siste anbyder er Lemminkäinen, som vil ha 277, 2 mill.
Oppdraget omfatter vel 5 km km av E105. 690 meter av europavegen skal gå i tunnel, halvannen kilometer veg i dagen får helt ny trasé, for øvrig skal nåværende veg oppgraderes.
Det vestlige endepunktet er Bjørkheim sør for Kirkenes hvor E105 møter E 6 i et T-kryss. Dette skal bygges om til rundkjøring. Det østlige endepunktet er Elvenes. Her går det en gammel hengebru over oset der Pasvikelva renner ut i Bøkfjorden. Brua skal bestå som en del av en lokalveg, men trafikken på E105 skal over på en buebru med et 120 meter langt hovedspenn. Brubyggingen lyses ut i nær framtid.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ny vegbredde på E105 blir 8,5 meter, skuldre inkludert. Profilet i tunnelen blir T9,5. Der vegen skal følge nåværende trasé blir det lagt gang/sykkelveg parallelt med kjørebanen. Der det blir helt ny veg, blir det ingen gang/sykkelveg. Myke trafikanter kan bruke nåværende E105, som bli en lokalveg med minimal trafikk.
Den nye E105 blir klar til bruk høsten 2016.