Det norske entreprenørselskapet Veidekke har ulovlig sprengt bort 500.000 tonn stein i forbindelse med byggingen av et større veiprosjekt i Sveriges hovedstad.
Det melder Dagens industri.
Veidekke er avhengig av byggetillatelse fra Trafikverket for å utføre arbeidet på den nye omkjøringsveien i Stockholm, og tillatelsen har blitt forlenget flere ganger. Den 31. mars utløp imidlertid den gjeldende tillatelsen uten at den ble fornyet. Arbeidet fortsatte likevel.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
– Vi har gjort en feil. Et eller annet sted har vi oversett at tillatelsen skulle fornyes, sier prosjektledet Jonas Södergren i Veidekke.
Ugyldige forsikringer
Da feilen ble oppdaget, stoppet sprengningsarbeidet og Veidekke kontaktet Trafikverket. Den 9. juni ble den nye tillatelsen innvilget.
Sprengningen som ble utført i mellomtiden er ulovlig og det gir grunnlag til å inndra Veidekkes byggetillatelse. Selskapets forsikringer hadde ved en ulykke ikke vært gyldig i perioden det ble arbeidet uten tillatelse, ifølge Dagens industri.
Næringslivsavisen peker på at Trafikverket også har forsøkt å legge lokk på det som omtales som en skandale.
Saken er henlagt av politiet i Stockholm og det er ikke tatt stilling til om Veidekkes byggetillatelse skal inndras.
Omkjøringsveien i Stockholm kommer til å bli 21 kilometer lang og er ventet å stå ferdig i 2030. Byggingen har vært rammet av flere forsinkelser og konflikter, blant annet etter en lang rettssak med en entreprenør.
![Første del av kongeskipet Vasas nye kjølstøtte settes sammen. Dagens 17 utvendige støtter erstattes av 27 spesialdesignede vugger bygget i stål. Årsaken til endringen er at skipets skjøre trevirke risikerer å synke inn i skroget over tid. Takket være innebygde måleinstrumenter vil man også kunne måle vekten på skipet etter skiftet.](https://images.gfx.no/130x87/2843/2843203/NTB_K0Y4ateOmUQ.jpg)
Vasaskipet synker igjen – reddes med nye støttevegger