Det melder Dagens Industri.
Veidekke er avhengig av byggetillatelse fra Trafikverket for å utføre arbeidet på den nye omkjøringsveien i Stockholm, og tillatelsen har blitt forlenget flere ganger. Den 31. mars utløp den gjeldende tillatelsen uten at den ble fornyet. Arbeidet fortsatte likevel.
– Vi har gjort en feil. Et eller annet sted har vi oversett at tillatelsen skulle fornyes, sier prosjektledet Jonas Södergren i Veidekke.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1338,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848265/hp_day2_ernesto_beach_robert_0342_shot_124%2520(1).jpg)
Da feilen ble oppdaget, ble sprengningsarbeidet stoppet. Veidekke kontaktet Trafikverket. Den 9. juni ble den nye tillatelsen innvilget.
Sprengningen som ble utført i mellomtiden er ulovlig og det gir grunnlag til å inndra Veidekkes byggetillatelse. Selskapets forsikringer hadde ved en ulykke ikke vært gyldig i perioden det ble arbeidet uten tillatelse, ifølge Dagens industri.
Næringslivsavisen peker på at Trafikverket også har forsøkt å legge lokk på det som omtales som en skandale.
Saken er henlagt av politiet i Stockholm og det er ikke tatt stilling til om Veidekkes byggetillatelse skal inndras.
Omkjøringsveien i Stockholm kommer til å bli 21 kilometer lang og er ventet å stå ferdig i 2030. Byggingen har vært rammet av flere forsinkelser og konflikter, blant annet etter en lang rettssak med en entreprenør.
(©NTB)
![Riksmekleren Mats Ruland (foran) må igjen i ilden for å forsøke å få partene til å bli enige om et lønnsoppgjør som forhindrer streik. Her sammen med Fellesforbundets leder Jørn Eggum (bak) og fungerende leder Knut E. Sunde i Norsk Industri (bakerst) da bruddet i forhandlingene var et faktum bare dager etter at de startet.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834559/NTB_2d15f3NsJ1k.jpg)
Lønnsoppgjøret inn i sluttfasen: En av tre tror på bedre råd