Beslutningen forklares med at de nødvendige investeringene blir for høye og den økonomiske risikoen blir for stor med de forutsetninger som hittil har vært førende for prosjektet.
![Nye Horten stasjon en en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Nykirke og Barkåker.](https://images.gfx.no/130x87/2836/2836617/horten-stasjon.jpg)
Vestfoldbane-entreprenør har saksøkt Bane Nor
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Betydelige investeringer
– Veidekke skal fortsette med å kutte klimautslipp fra vår virksomhet, og vårt ønske om å konkurrere på bærekraft er på ingen måte svekket. Men når vi ser på de betydelige investeringene og den korte forutsigbarheten asfaltbransjen lever under i dag (6-8 måneder), mener vi at risikoen rett og slett blir for stor. Vi har derfor valgt å stanse prosjektet i sin nåværende form, sier konserndirektør Øivind Larsen i Veidekke Infrastruktur.
Veidekke opplyser at dialogen skal fortsette med samarbeidspartene i de neste ukene for å se om det er mulig å fortsette prosjektet på andre premisser, og med en annen risikoprofil for entreprenørselskapet.
![I kvikkleiresonen som skråner ned mot Oslofjorden skal det bygges nytt dobbeltspor og stasjon. Bildet er fra utbyggingen i Moss.](https://images.gfx.no/130x87/2687/2687050/Prio%2520Utsikt%2520mot%2520havet%2520med%2520blokker%2520og%2520fremtidig%2520kulvert_Foto%2520Bane%2520nor..jpg)
MDG: Vil droppe dobbeltspor i Østfold sør for Moss