Veidekke startet 1. september på en ny driftskontrakt for de neste fem årene på riks- og Europaveiene i Vestfold og Telemark. Denne kontrakten er definert som en utviklingskontrakt hvor mye løsninger og teknologi kan prøves ut. Der skal de bruke den nye BEV-lastebilen for å høste erfaringer og kunnskap om hvordan en elektrisk lastebil faktisk virker på vintervedlikehold.
– Det er veldig mange som synser mye om brøyting og elektrisk lastebil. Det er ingen som faktisk har prøvd. Derfor vil vi prøve å finne ut hvor mye ekstra energi det går når plogen settes i bakken og fylles med snø, sier Anders Skredshol, maskinansvarlig i drifts- og vedlikeholdsavdelingen til Veidekke.
Scania: Skal installere 40.000 ladepunkter
Hadde bestilt bilen før kontrakten
Den batterielektriske Scaniaen hadde Veidekke bestilt lenge før de fikk tildelt Vestfold og Telemark-kontrakten fra Statens vegvesen.
– At vi skal prøve og teste denne bilen på denne kontrakten har vi bli enige med byggherren om etter kontraktinngåelsen. Vi er takknemlige for at også Statens vegvesen vil være med å lære hvordan det faktisk fungerer. En særlig takk også til Tore Jan Hansen og Ingmar Ulvenes i SVV som har vært pådrivere for dette prosjektet, sier Anders Skredshol.
Litt smalere og lettere plog
Den nye Scania 25P’en skal ikke settes rett inn på å være hovedbrøytebilen i toget som brøyter E18 i de to fylkene. Veidekke vil ha en forsiktigere start hvor de skal prøve seg frem på mindre veier først.
De har valgt å utstyre bilen med en litt smalere og lettere plog enn det de andre brøytebilene på kontrakten vil gå med. Bilen er klargjort for å kunne bruke strøer, men til og begynne med vil den gå som en ren brøytebil.
Mange skeptikere har stilt spørsmål om hvor langt du faktisk kan brøyte med dagens elektriske lastebiler. En faktor som taler til el-brøytebilens fordel er at farten under brøyting er betydelig lavere enn ved landeveiskjøring, og det øker rekkevidden. Nettopp slike ting er det Veidekke vil finne ut av.