Strekningen er 7,5 km lang og går gjennom Eidsvoll kommune. Den ble åpnet like før Lillehammer-OL i 1994. Standarden er det som tidligere het motorveg klasse B. Nå blir den utvidet til fire-felts motorveg med midtdeler. Total vegbredde blir 20 meter.
Ved slike utvidelser er det vanlig å legge en ny kjørebane ved siden av eksisterende veg. I dette tilfellet har Vegvesenet valgt en annen metode: 5,5 km av vegen skal utvides til begge sider.
Bakgrunnen for dette valget er to bruer som ligger på parsellen, Julsrudbrua og Minnesundbrua, som er henholdsvis 315 og 532 meter lange. Undersøkelser har vist at fundamenter og underbygning tåler en utvidelse til fire felt. Vegvesenet kom derfor fram til at det var mest hensiktsmessig å utvide bruene til siden, selv om dette førte til at vegen mellom bruene måtte utvides på samme måte av hensyn til kurvaturen. Det samme gjelder vegen et stykke sør for Julsrudbrua.
Å utvide en veg som er under trafikk til begge sider, er aldri enkelt, men i dette tilfellet er det lange forbikjøringsstrekninger med tre felt som gjør oppgaven mindre komplisert.
Lengst sør på parsellen er det en to kilometer lang strekning som skal utvides på vanlig måte. Den 1,2 km lange Eidsvolltunnelen inngår i denne strekningen. Veidekke skal sprenge nytt sørgående løp for tunnelen.
Da nåværende E 6 ble planlagt, ble det ikke tatt høyde for framtidig utvidelse til fire felt. Dermed må alle seks overgangsbruer på parsellen rives. Disse blir erstattet av fem nye - to av vegene som krysser E 6 blir slått sammen. Oppdraget omfatter også anlegg av til sammen 900 meter lokalveger.
Veidekkes kontrakt omfatter alt anleggsarbeid bortsett fra utvidelse av de to bruene. Den jobben lyses ut i nær framtid.
Utvidelsen av E 6 til fire felt er prosjektert av Reinertsen. 1. oktober 2011 skal det meste av jobben være gjort. Det eneste som gjenstår da er Eidsvolltunnelen som ikke blir ferdig utvidet før 15. mai 2012.