Veidekkes svartekunster skal gi lavere utslipp og mindre veislitasje
Selv kaller de det kompetansesenter. Det er i realiteten et avansert laboratorium der både bitumen, stein og ferdige asfaltkvaliteter blir veid, målt og presset til ødeleggelse.
Å dokumentere mykningspunktet til bitumen, som ikke har et klart smeltepunkt, er målet med denne testen. Ved økende temperatur går det gradvis over fra fast via halvfast og til slutt flytende. I glasset er det deionisert eller destillert vann. Ringer med bitumen blir lagt inn, på toppen legges en stålkule. Så varmes det hele langsomt opp, til mykningspunktet registreres, og stålkulen trekker ut bitumenet til en liten bitumenpølse. Foto: Joachim Seehusen
Her blir bitumen modifisert med polymer, såkalt PMB, testet i et dynamisk skjær rheometer. Når testen starter er stempelet helt nede på platene, med et tynt lag bitumen. Så heves stempelet langsomt, til bitumenet ryker.Foto: Joachim Seehusen
Trine Okstad viser oppbyggingen av en asfalt. I søylen er det syv forskjellige lag, pluss en ferdig asfalt øverst. Det er forskjellige grovheter fra småstein ned til nærmet steinmel, samt bitumen.Foto: Joachim Seehusen
Denne testen kalles Wheel track. Her blir et stykke asfalt utsatt for et hjul som kjører frem og tilbake, og det dannes hjulspor. Testen gir informasjon om deformasjonsegenskapene til asfaltdekket, som er spesielt viktig på veier med mye tungtrafikk.Foto: Joachim Seehusen
Disse to prøvene har vært utsatt for den samme belastningen i Wheel track-maskinen fra forrige bilde. Det er tydelig mindre spordannelse i den fremre prøven, den asfalten har bedre deformasjonsegenskaper.Foto: Joachim Seehusen
Nå har vi flyttet oss bort fra bilveier og inn på flyplassene til Avinor. Samtlige av asfaltprøvene i bildet har vært utsatt for avisingsvæsker. Alle som legger asfalt på en flyplass, må dokumentere bestandighet mot avising.Foto: Joachim Seehusen
Bjørn Ove Lerfald foran en ekstraksjonsmaskin. Offentlige byggherrer krever daglige tester når asfalt legges. De brukes til å kontrollere sammensetningen av materialer. Inne i maskinen blir steinmaterialet skilt fra bindemiddelet og det kan bestemmes en kornfordelingskurve av steinmaterialet.Foto: Joachim Seehusen
Her blir en asfaltprøve utsatt for piggdekkslitasje. Testen kalles Prall, prøven i stålsylindret blir utsatt for sterke vibrasjoner, stålkulene oppfører seg da ikke ulikt piggdekk som kjører på veien og gir en simulert piggdekktrafikk.Foto: Joachim Seehusen