– Veidrift mangler både tilstrekkelig kompetanse og tilstrekkelig kapasitet, noe som fører til at kvaliteten på noen av de arbeidsoppgavene som utføres, blir for dårlig, sier avdelingsdirektør Tore Kaurin.
Statens vegvesen mener også at Veidrift ikke har tilstrekkelig oversikt og kontroll på
tilstanden på vegnettet. Kvaliteten på de generelle inspeksjonene av vegnettet er for dårlig, og kvalitetssikring av arbeidet som Veidrifts egne ansatte og Veidrifts underentreprenører gjør, synes i alt det vesentlige å være fraværende.
Statens vegvesen mener også at Veidrift ikke har etterlevd bestemmelsene om lønns- og arbeidsvilkår, og heller ikke har rettet opp i forholdet etter at det har blitt påpekt av Vegvesenet.
– Grov forskjellsbehandling
Veidrift AS reagerer i en pressemelding kraftig på kritikken fra Statens vegvesen vedrørende drift- og vedlikeholdskontrakt 0703 Vestfold Nord. Mener Statens vegvesen driver grov forskjellsbehandling.
Veidrift AS anser påstandene om alvorlige mangler i vedlikeholdsarbeidet i Vestfold Nord
som uriktige og ubalanserte.
Veidrift AS mottok hevingsvarsel fra Statens vegvesen på drifts- og vedlikeholdskontrakten i 0703 Vestfold Nord 21. november 2018. Statens vegvesen begrunnet hevingsvarselet med påstander om mangler ved gjennomføring av kontrakten. Veidrift mener kontrakten er oppfylt.
– Veidrift erkjenner at det teknisk sett kan argumenteres for mangler i leveransene, men kjenner segikke igjen i hevingsgrunnlaget. Vi mener at Statens vegvesens oppfølging i Vestfold Nord er langttøffere enn det man ser i normale driftsavtaler, sier Frank Stabu, daglig leder i Veidrift.
Veidrift hevder de har rettet opp i de manglene som ble påpekt i varselet, og har invitert Statens vegvesen til dialog. Når det gjelder krav til lønns- og arbeidsvilkår er Veidrifts oppfatning at kontraktens krav også her er etterlevd. De forhold Statens vegvesen har påpekt er svart ut og rettet, mener selskapet.
Veidrift er skuffet over at Statens vegvesen likevel velger å si opp Vestfold Nord-kontrakten, når det gjenstår knappe åtte måneder av driftskontrakten.
LES OGSÅ: Veidrift: – Vi trekker oss ut av markedet for drift og vedlikehold etter dette
Ble sagt opp i Follo i sommer
Dette er den andre kontrakten som Veidrift AS sies opp fra i løpet av et halvt års tid. I begynnelsen av juli hevet Statens vegvesen Follo-kontrakten med driftsentreprenøren.
Vesentlig mislighold av kontrakten, alvorlige brudd på lønns- og arbeidsvilkår, samt brudd på bestemmelser om HMS var årsaken til at Vegvesenet gikk til det skritt med å si opp kontrakten med entreprenøren.
Veidrift har i dag også driftskontaktene for områdene Halden og Namsos.
Utløper 1. september
Veidrift AS sikret seg Vestfold Nord-kontrakten i 2016 gjennom en anbudsrunde der de konkurrerte med Mesta, NCC og Veidekke. Oppdraget fikk de med en kontraktssum på 146 millioner kroner, for en kontraktsperiode på tre år, med opsjon på forlengelse på inntil to år. Kontrakten vil normalt hatt utløp 1. september i år.
Kontraktsområdet Vestfold nord omfatter kommunene Hof, Holmestrand, Lardal, Re, Sande, Svelvik og deler av Andebu, Horten, Larvik og Tønsberg, der Veidrift har hatt ansvar for sommer og vinterdriften av til sammen 81 km riksvei, 452 km fylkesvei og 60 km gang- og sykkelvei.
LES OGSÅ: Statens vegvesen hever driftskontrakt med entreprenør i Follo
LES OGSÅ: Veidrift AS mener seg urimelig behandlet av Vegvesenet etter kontraktsheving - tar saken til retten