ARBEIDSLIV

Veikulturbyggeren

Veslemøy NestvoldVeslemøy NestvoldVeslemøy Nestvold
26. juni 2004 - 15:05

OPPDRAGENE RULLER INN hos Veidekke. I løpet av en kort uke i våres kunne Terje Venold konstatere kontrakter for over 200 millioner kroner. Men det var nok unntaket. Ukesgjennomsnittet er noe lavere.

Gjennomsnittskontrakten er på 10-15 millioner kroner, så det blir mange kunder å betjene til enhver tid.

Veidekkes mangeårige leder Terje Venold har levd storparten av sitt voksne liv i selskapet. Han begynte i selskapet som økonomisjef for 23 år siden, 30 år gammel. Den stillingen hadde han i åtte år før han i 1989 tok over ledelsen av det norskeide entreprenørselskapet. Da han begynte i Veidekke, jobbet det rundt 1000 ansatte i konsernet. I dag er selskapet notert på børsen, og Venold er øverste leder for 6000 mennesker.

Veidekke har en lang tradisjon i Norge. Som navnet tilsier begynte det hele med hugging av gatestein og bygging av vei i 1936. Etter krigen ble det mer fart i sakene, og det hele tok av da bedriften fikk kontraktene på bygging av Sola lufthavn og Rygge flyplass på 1970-tallet.

- Vi har vært inne på tanken på å skifte navn flere ganger, men har hver gang kommet frem til at vi har et veldig sterkt merkenavn og finner ingen bedre.

Til enhver tid har Veidekke 800-1000 prosjekter gående samtidig i hele Skandinavia.

- Jobben opptar tankene mine 24 timer i døgnet, 365 døgn i året. Ukedagene bruker jeg på jobben og helgene sammen med familien. Kona er med på reiser når det lar seg gjøre. Det har blitt min livsstil, noe jeg tror er umulig å unngå når man er toppsjef, understreker Venold.

EN DAG I UKA besøker han byggeplasser. Da går han gjerne en vernerunde på prosjektet samtidig.

- Det er en del av det å bygge bedriftskultur, understreker Venold.

Min oppgave er å etablere klare strategier, mål og visjoner. Da er det viktig å formidle dette til de ansatte, helst personlig ved at jeg møter dem ute på arbeidsplassen, understreker Venold.

Veidekkesjefen er spesielt opptatt av to ting: Ledelse av mennesker og HMS-arbeid i bygge- og anleggsbransjen: - Å drive entreprenørvirksomhet handler om å forholde seg til mennesker. Den viktigste jobben min er å bygge god bedriftskultur.

Fra kontoret sitt har han utsikt til en av Veidekkes største pågående byggeprosjekter: Sjølyststranda med ....antall boenheter. Han kan også skue over til de tomme lokalene til Finance Credit rett over gata. En sak som opptar tida til Økokrim og som derfor utsetter videre undersøkelser av blant andre Veidekke for anklager om korrupsjon og ulovlig prissamarbeid. Venold håper snart å få en avklaring på denne saken.

Gjennom påstander i media om korrupsjon og ulovlig prissamarbeid, fikk Veidekke testet bedriftskulturen: - Vi ønsker å vise både de ansatte og utenforstående at når vi gjør noe galt, tar vi ansvar for det og rydder opp. Resultatet av denne episoden gjorde at vi etablerte et internt program for blant annet konkurranseregler for bedriften.

Ansattes betydelige medeierskap er også viktig faktor som bidrar til god bedriftskultur og ansvarlighet.

- Vi må skape verdier hver eneste dag. Det er hver enkelt medarbeider klar over. Vi har drevet i snart 70 år uten ett eneste tapsår. Det har vi klart fordi vi er nøkterne og edruelige, både i forhold til hva vi kan og hva vi vil, mener Venold

Selv fikk Venold tidlig oppleve livets realiteter. Da han var 13 år ble faren syk og sønnen måtte hjelpe moren med å holde engrosfirmaet i Oslo gående. Om det har han sagt at det tok en del av ungdommen som førte til at examen artium ikke ble så god som den burde. Det sosiale livet tok han igjen da han begynte å studere.

DET TIDLIGE ANSVARET gjorde også sitt til at den svært så teknologiinteresserte unge mannen ikke kom inn på NTH, men måtte ta til takke med økonomiutdanning på BI. - Kona mi er veldig glad for at det finnes "en liten ingeniør" inni meg. Jeg er veldig praktisk og liker å ordne opp når jeg har tid.

Venold har imidlertid holdt seg i den tekniske bransjen. De første fem årene av yrkeslivet tilbragte han i Norsk Data. Siden har han jobbet for Veidekke.

Sønnene på 23, 19 og 12 år ser ut til å følge i fars fotspor. Eldstemann er lærling i Veidekke og stortrives med det. Nest eldste truer også med å gå inn i samme bransje, mens yngstemann ønsker foreløpig å bli arkitekt.

Venold er også opptatt av å gi sine medarbeidere store friheter. - Det er viktig å gi mulighet og utfordringer for de som ønsker det. Målet mitt er at tre av fire lederposisjoner skal bekles med interne kandidater.

Der innrømmer sjefen at han har et lite problem når det gjelder rekruttering av kvinner.

- Vi ser med beklagelse på at det er veldig mange gode kvinnelige anleggsledere som forsvinner ut av miljøet når de etablerer familie og får barn. Nå satser vi veldig mye på å få tak i nyutdannede som kan være med på å utvikle Veidekke videre. Vi er nødt til å ha tak i gode kvinner og sørge for at de blir hos oss. Det er viktig både for miljøet og som samfunnsaktør for å utnytte alle menneskelige ressurser uansett kjønn.

1. MAI ÅPNET grensene for arbeidsinnvandring, noe Venold tror er positivt for bransjen. - Det kan bety at vi får mulighet til å bedre egen produktivitet med samme kvalitetskrav. Det kommer kundene til gode i neste omgang.

Selv om ansvaret på hjemmebane faller på kona, har han sittet både som klassekontakt og FAU-representant for sønnenes klasser. Han prøver også å få med seg fotball- eller bandykampene til yngstesønnen. Egne hobbyer blir det lite tid til.

I snart ti år har Venold bekledd sentrale verv i NHO. I tillegg sitter han i representantskapet i Storebrand, Hydro og Orkla. - Jeg bruker mye tid på nettverksbygging. Gjennom tillitsmannsverv har jeg fått kontakt med mange miljøer og politikere. Det er viktig for et selskap som Veidekke.

I tillegg er Venold en ettertraktet foredragsholder i bransjen: - Hvis noen spør meg om å si noe om HMS eller bygging av bedriftskultur, stiller jeg med en gang. Jeg er oppriktig opptatt av disse tingene og mener jeg etter så mange år i ledelsen av et stort selskap har mye å bidra med.

- Bransjen leverer fremdeles produkter med for mange feil, vi har for høy skadefrekvens, og for høyt kostnadsnivå. Samtidig er vi siste skanse med mannsdominans. Det er klart det er mange utfordringer framover.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.