ARKIVNYHETER

Veiledende kunngjøring om Kråkerøybrua

Fundamenentet under pillaren med klaffen måtte omprosjekteres da det viste seg at fjellet under den var brattere enn man tidligere trodde. Nå har Vegvesenet sendt ut veilende kunngjøring om bruentreprisene (Ill.: (Aas-Jakobsen)
Fundamenentet under pillaren med klaffen måtte omprosjekteres da det viste seg at fjellet under den var brattere enn man tidligere trodde. Nå har Vegvesenet sendt ut veilende kunngjøring om bruentreprisene (Ill.: (Aas-Jakobsen)
30. jan. 2009 - 15:43

Kråkerøybrua er en fire-felts klaffebru som skal krysser Vesterelva, et av de to løpene Glomma deler seg i før den når havet. Brua får bare en klaff. Den åpner et 30 meter bredt seilingsløp når den er hevet. Fundamentet under pilaren som driverket er plassert i, blir utsatt for store krefter, særlig når klaffen heves og senkes.

Elvebunnen er dekket med løsmasser som gjør det vanskelig å få oversikt over hvor fjellet går. Da det nærmet seg utlysning, viste det seg at fjellet under pilaren med drivverket var mer skrått enn man hadde trodd. Oppdagelsen førte til at pilaren ble omprosjektert. Den blir nå større enn opprinnelig forutsatt. Slikt tar tid, og en utsettelse av utlysningen var uunngåelig.

Brubyggingen er delt i tre entrepriser. Den første gjelder fundamentering, den andre er en byggentreprise som omfatter pilarer og overbygning, inkludert klaff, og den tredje gjelder hydraulikk- og elektroarbeider.

Den tredje entreprisen omfatter også arbeid på de to klaffebruene som allerede krysser Vesterelva. Styringen av klaffene på alle tre bruene skal fjernstyres fra Vegtrafikksentralen i Oslo når den siste brua blir ferdig.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.