Det krangles mellom det italienske veiselskapet Autostrade og den italienske regjeringen, etter at Morandi-brua i Genova kollapset i midten av august.
Knusende rapport
I en rapport skrevet av transportdepartementet, legges det ikke skjul på at de mener at Autostrade har skylda for katastrofen som tok livet av 43 personer.
De skriver at selskapet ikke har klart å ta hånd om den aldrende brua, og at de har brukt for lite penger på vedlikehold, melder blant andre Reuters.
De peker også på at 98 prosent av alle investeringene som er gjort på brua siden 1982, ble gjort før selskapet ble privatisert i 1999.
Det er ventet at gjennoppbyggingen av brua blir gjennomført av et statlig selskap, og at regjeringen ønsker å sende regningen til Autostrade.
Det er imidlertid ikke bare brua som står på spill. Regjeringen har også varslet at de ønsker å inndra selskapets andre driftskonsesjoner. Autostrade drifter i dag 3 000 kilometer vei.
Autostrade avviser anklagene, og skriver blant annet i en pressemelding at de blant annet har brukt 9 millioner euro på vedlikehold av brua de siste tre og et halvt årene, noe som tilsvarer igjennomsnitt fem dager med vedlikehold hver uke.
De peker også på at deres folk ikke har fått komme til på åstedet for å analysere hva som førte til at brua kollapset.
Selskapet mener rapporten inneholder rene spekulasjoner som må bekreftes.
Må gjenoppbygges kjapt
Samtidig er lokale myndigheter utålmodige, og krever at brua bygges opp igjen kjapt.
– Vi vil ikke tolerere forsinkelser i gjennoppbyggingen. Det må skje senest innen 12 til 15 måneder, uttalte guvernør i Liguria-regionen, Giovanni Toti i forrige uke, skriver thelocal.it.
Fra før av er det kjent at den velrenomerte arkitekten Renzo Piano har fått i oppdrag å designe den nye brua.
LES OGSÅ: Den verdenskjente arkitekten Renzo Piano skal tegne den nye Morandi-brua