Korridoren gjennom Lyngdal kommune er omlag ti kilometer lang. To lange tunneler på tilsammen drøye 6 km samt den 300m lange og 70m høye Kvelland bru utgjør størstedelen. I tillegg skal det asfalteres på en tilførselsvei fra motorveien og ned til dagens E39 i Herdal. Motorveien starter med planfritt kryss i Herdal i øst og går vestover til planlagt kryssløsning på Røyskår. Parsellen blir bygget som en firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Hovedentreprenør er arbeidsfellesskapet JV Implenia Stangeland ANS.
![Skjelvet meldes å være det kraftigste til å ramme Taiwan på 25 år. TV-bilder viser ødelagte bygninger i byen Hualien, øst i landet.](https://images.gfx.no/130x87/2834/2834742/NTB_wBk-xJTx31M.jpg)
Taiwan: Kraftigste jordskjelv på 25 år
Fikk også asfalarbeidet i garantitiden
– Nå har vi inngått en avtale med hovedentreprenøren om produksjon og utførelse av ca. 70-80.000 tonn asfalt. Kontrakten innbefatter også arbeider i garantitiden på prosjektet som er 15 år. Til sammen handler det om en kontrakt på mer enn 100 millioner kroner, forteller avdelingsleder for Velde Asfalt AS på Agder, Stig Lindland.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Asfalten skal produseres på Velde sitt anlegg i Mandal – ca 3 mil unna prosjektet i Lyngdal. Lindland forventer at de første arbeidene med legging starter opp allerede til høsten. Veianlegget er planlagt ferdig sommeren 2025.
![Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård ved jernbanebrua Randklev bru ved Ringebu som falt ned under flommen etter uværet Hans.](https://images.gfx.no/130x87/2793/2793550/DSC06840-Edit.jpg)
640 millioner mer til riksveier