Korridoren gjennom Lyngdal kommune er omlag ti kilometer lang. To lange tunneler på tilsammen drøye 6 km samt den 300m lange og 70m høye Kvelland bru utgjør størstedelen. I tillegg skal det asfalteres på en tilførselsvei fra motorveien og ned til dagens E39 i Herdal. Motorveien starter med planfritt kryss i Herdal i øst og går vestover til planlagt kryssløsning på Røyskår. Parsellen blir bygget som en firefelts motorvei med fartsgrense 110 km/t. Hovedentreprenør er arbeidsfellesskapet JV Implenia Stangeland ANS.
Utelukker ikke kinesiske turbiner på Norges første havvindpark
Fikk også asfalarbeidet i garantitiden
– Nå har vi inngått en avtale med hovedentreprenøren om produksjon og utførelse av ca. 70-80.000 tonn asfalt. Kontrakten innbefatter også arbeider i garantitiden på prosjektet som er 15 år. Til sammen handler det om en kontrakt på mer enn 100 millioner kroner, forteller avdelingsleder for Velde Asfalt AS på Agder, Stig Lindland.
Asfalten skal produseres på Velde sitt anlegg i Mandal – ca 3 mil unna prosjektet i Lyngdal. Lindland forventer at de første arbeidene med legging starter opp allerede til høsten. Veianlegget er planlagt ferdig sommeren 2025.
«Kronjuvelen» i nye E39: – Måtte skyte oss ut