MARITIM

Vellykket test: Ny ladestasjon til havs kan spare store mengder CO₂

En test av et nytt ladesystem fra Mærsk er blitt gjennomført med suksess.

Ladekonseptet til havs: Stillstrom.
Ladekonseptet til havs: Stillstrom. Illustrasjon: Stillstrom
Mathias Abildskov, Ingeniøren.dk
7. des. 2024 - 12:32

– Vårt system viste imponerende effektivitet og robusthet, og vi oppnådde en raskere tilkoblingstid mellom systemet og skipet enn forventet, uttaler Stillstrom ifølge Offshore Energy.

Stillstrom ble grunnlagt av Mærsk tidlig i 2022 med mål om å gjøre skipsfart mer bærekraftig ved å muliggjøre bruk av grønn elektrisitet fremfor fossilt drivstoff.

Utviklet ladestasjon i samarbeid med Ørsted

Stillstrom har i samarbeid med Ørsted utviklet en bøye som fungerer som en ladestasjon. Ladestasjonen lar skip slå av motorene når de ligger for anker, samtidig som skipene får strøm til å dekke energibehovet om bord, for eksempel til husholdningsfunksjoner for mannskapet.

Ved lanseringen av prosjektet uttalte Stillstrom at teknologien innen fem år kunne redusere CO₂-utslippene fra skipsfarten med 5,5 millioner tonn.

Neste steg for Stillstrom er å videreutvikle teknologien og klargjøre systemet for fullskalatester offshore.

Fem selskaper har onsdag meldt at de trekker seg fra den norske havvindsatsingen, Utsira Nord.
Les også

Giganter trekker seg fra norsk havvind-satsing

Flytende ladestasjoner på vei til dansk farvann

Stillstrom planlegger også å bringe teknologien til dansk farvann. Selskapet har inngått et samarbeid med Skagen Havn for å undersøke muligheten for å etablere et offshore ladesystem.

Skagen Havn er en av de travleste havnene i Nord-Europa. Ifølge Stillstrom ligger over 3800 skip for anker utenfor Skagen i minst seks timer om gangen, noe som tilsvarer et årlig CO₂-utslipp på 66.000 tonn.

– Partnerskapet mellom Skagen Havn og Stillstrom er et betydelig skritt mot å avkarbonisere ankerplasser og redusere CO₂-utslippene vi ser nær kysten og byen, sier Willy B. Hansen, administrerende direktør for Skagen Havn, ifølge Skagen Nyt.

Det er ennå uklart om og når offshore-ladesystemet blir etablert i den danske havnen.

Artikkelen ble først publisert på Ingeniøren. 

Equinor skal ha stanset arbeidet med elektrifisering av Troll B og Oseberg feltsenter. I tillegg skal flere elektrifiseringsprosjekter på sokkelen være nedskalert den siste tiden.
Les også

Equinor: Dropper kraft fra land-prosjekter på sokkelen

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.