– Vi venter fortsatt på KS2-rapporten, som er lovet ferdig i slutten av september, sier prosjektleder i Statens vegvesen Rune Sandven til Veier24.
– Vi håpet at kontrakten om tunnelventilasjon kunne vært trukket ut, slik at kostnadsrammen ikke oversteg en milliard kroner. Men det ønsket ikke Vegdirektoratet, som vil se på hele prosjektet under ett.
– Det kan komme midler til prosjektet i 2022. Ventilasjonskontrakten kan tidligst lyses ut igjen tidlig på høsten i 2021. I praksis ligger det an til et års utsettelse for det hele, forteller Sandven.
Oppgraderingen av den 20 år gamle Lærdalstunnelen var tenkt å starte i 2021, men nå blir det altså først i 2022. Tunnelarbeidene er beregnet å vare i fire til fem år.
Veier24 har tidligere skrevet om at arbeidet med å rehabilitere tunnelene i Norge, blant andre Lærdalstunnelen, tar mye lengre tid enn opprinnelig planlagt.