Vitne: – Høyere hastighet enn vanlig
Bomstasjoner, bompenger og bypakker har vært heftig debattert over store deler av landet de siste månedene. Natt til lørdag åpnet 54 nye bomstasjoner i Oslo. Bommene er fordelt på tre såkalte ringer: Indre ring, Osloringen og Bygrensen.
Frps førstekandidat Aina Stenersen var på plass fra klokka 8 ved bomstasjonen ved Østre Gravlund, for å protestere. Hun fikk etter hvert følge av sju partikollegaer. I tillegg demonstrerte Oslo Frp ved flere andre bommer.
– Det har vært helt fantastisk. Helt strålende. Det har vært en overveldende respons fra bilistene. Det er så mange som tuter og gir tommel opp, sier en svært blid Stenersen til NTB.
Hun sier hun har registrert totalt 100 «tutinger» i tiden hun har stått ved bomstasjonen.
En rekke nye prosjekter nasjonalt
Nasjonalt er det åtte nye bompengeprosjekter som åpner i løpet av 2019, foruten prosjekter i Oslo og Bergen:
- Bompenger i Nedre Glomma-regionen som en del av bymiljøpakkene.
- På E18 mellom Tvedestrand og Arendal.
- På E6 mellom Kolomoen og Moelv.
- På E134 i Buskerud.
- Ryfast i Rogaland.
- På Fylkesvei 17 i Steinkjer.
- I 2019/2020 på E18 mellom Rugtvedt og Dørdal i Telemark.
En del av Oslopakke 3
De nye bomstasjonene kommer etter tidligere forlik om Oslopakke 3 i 2016 og 2017. Hensikten med det nye systemet er å spre bompengebelastningen på flere.
Oslopakke 3 er et prosjekt framforhandlet mellom staten, Akershus fylkeskommune og Oslo kommune. Pakken er en del av Nasjonal transportplan som er vedtatt av Stortinget.
Under Frps regjeringstid har antallet bomstasjoner økt med 44 prosent. Partiets samferdselspolitikere på Stortinget framholder at det skyldes manglende stortingsflertall for fjerning av ordningen.
Til sammen er det dermed 83 bomstasjoner i hovedstaden.
Veiprising kan erstatte dagens avgiftssystem med bompenger, drivstoffavgifter, engangsavgift og trafikkforsikringsavgift. En utfordring har vært å ivareta personvernet, men Datatilsynet mener nå at dette kan løses. Det kan bety at veiprising kan være på plass om fem-seks år.
I de nye bompengeprosjektene blir elbilene behandlet ulikt. Elbilforeningen ba i fjor høst om ikke å ødelegge incentivene for å kjøpe elbiler.
– Myndighetene har satt som mål at alle nye biler som selges i Norge fra 2025, skal være nullutslippsbiler. Nå er vi godt på vei mot å oppnå målet, men innføring av bomavgift for elbiler vil stoppe denne utviklingen. Bomavgiften er det viktigste insentivet lokalt for at familier kjøper elbil, sa kommunikasjonsleder Petter Haugneland i Norsk elbilforening den gang.
I Oslo blir det innført bompenger for elbiler.
Måling: Bompenger viktig for fire av ti
For fire av ti velgere er bompengespørsmålet viktig for lokalvalget til høsten, viser en ny måling Sentio har gjort for Klassekampen (åpner i nytt vindu).
På spørsmål om hvor sannsynlig det er at holdning til bompenger vil påvirke hvilket parti man stemmer på, svarer 18 prosent at det er mindre sannsynlig at de kommer til å stemme på et parti som støtter bompenger og 25 prosent svarer at det er mye mindre sannsynlig at de vil stemme på et slikt parti.
Målingen viser at det er folk som bor utenfor tettbygde strøk som er mest positive til partiene som ønsker bompenger, og at det er respondentene med høyest og lavest inntekt som er mest negative til disse partiene.
I en meningsmåling i Bergens Tidende 21. mai fikk bompengepartiet Folkeaksjonen nei til mer bompenger (FNB) 25,4 prosent oppslutning og var Bergens største parti.
Ved kommunevalget stiller FNB liste i Bergen, Oslo, Stavanger, Skien, Porsgrunn, Sandnes, Sola, Klepp, Askøy, Alver og Øygarden, i tillegg til i fire fylker. I Drammen og Tromsø er det andre bompengelister.
Artikkelen er oppdatert etter publisering. Riktig antall nye bomstasjoner er 54, ikke 52 som det sto i opprinnelig versjon.
Nytt renseanlegg på Klemetsrud skal fange mindre CO2