Anbudsfristen gikk ut allerede 4. juli. Langsom saksbehandling under ferieavviklingen er årsaken til at kontrakten ennå ikke er underskrevet.
Anbudsåpningen ble en skikkelig bombe. Mindre en en halv promille skilte Mesta og AF Skandinavia, men det forholdsvis ukjente firmaet fra Sarpsborg lå 25 prosent under dem!
Byggeleder for Kråkerøytunnelen, Per Lyder Nyland er glad med at det finnes lokale entreprenører som er i stand til å utfordre de store. - Vi trenger flere entreprenører for å få mer konkurranse om oppdragene, sier han.
For noen år siden kunne de mindre entreprenørene risikere å bli nektet å ta de største oppdragene fordi Vegvesenet mente at de ikke hadde tilstrekkelig økonomisk styrke. Det er det mindre risiko for nå.
- Vi stiller litt mindre strenge krav til firmaenes økonomi nå. Vi har ikke hatt noe tap på grunn av konkurser, sier sen.ing. Ole Molstad ved byggherreseksjonen i Vegdirektoratet.
Oppdraget som sarpingene sannsynligvis får, omfatter anlegg av en 440 meter lang to-felts tunnel. 360 meter skal sprenges, resten går i betongkulvert. Det skal også anlegges 1 650 meter veg i dagen pluss en rundkjøring, og 1 300 meter lokalveger skal utbedres. Jobben må være gjort innen juni 2010.
Kråkerøytunnelen inngår i en ny vegforbindelse mellom Fredrikstad sentrum og Kråkerøy. Over Vesterelva som skiller Kråkerøy fra fastlandet, skal det bygges en fire-felts klaffebru. Brubyggingen blir delt i fire entrepriser. De to første blir trolig utlyst mot slutten av november. Den ene gjelder fundamentering, den andre gjelder oppkjøring inn mot landkarene på begge sider.
Den største jobben går ut i desember. Den omfatter pilarer over fundamentene, landkar og overbygning. Elektroinstallasjoner og hydraulikk for drift av klaffen inngår i den siste entreprisen, som går ut over nyttår.