NYHETER

Ventet seier til Bilfinger

Det tyske firmaet Bilfinger SE skal bygge Farrisbrua på E18 i Vestfold. Ingen hadde klaget på Vegvesenets vedtak da klagefristen gikk ut 11. november. Kontrakten til en verdi av 718 millioner blir trolig underskrevet i neste uke.

Denne brua er prosjektert av Rambøll og vil bli bygd av Bilfinger SE. Før 2017 er omme skal den være klar til bruk. (Ill.: Statens vegvesen)
Denne brua er prosjektert av Rambøll og vil bli bygd av Bilfinger SE. Før 2017 er omme skal den være klar til bruk. (Ill.: Statens vegvesen)
13. nov. 2013 - 08:27

Det er neppe mange som hever øyenbrynene over at kontrakten går til tyskerne. Nærmeste konkurrent lå 23 prosent høyere da anbudene ble åpnet.

Bilfinger SE var tidligere kjent under navnet Bilfinger Berger AG. Selskapet har sitt hovedkvarter i Mannheim i Baden-Württemberg sør i Tyskland. Det er godt kjent i Norge. Det fikk innpass i det norske markedet da det vant kontrakten på bygging av den nye Svinesundbrua. Siden har det fått flere oppdrag her til lands, blant dem to bruer i Østfold - den nye Sandnessundbrua og Smålenene bru - og bruene over Imarsundet på Nordmøre.

 

Sprikende søyler

Farrisbrua inngår i den 6,7 km lange strekningen Bommestad-Sky i Larvik kommune, som skal utvides fra to til fire felt. På deler av strekningen får E18 helt ny trasé. Det gjelder blant annet over Farriseidet, hvor Bilfinger SE skal bygge en 570 meter lang fire-felts skråstagbru nord for den nåværende brua. Den gamle brua blir revet når den nye tas i bruk.

Nybrua får bare ett tårn. Det skal stå på vestsiden av hovedspennet, som blir 120 meter langt. Tårnet består av to søyler som lener seg fra hverandre og vekk fra hovedspennet.

 

70-80 meter til fjell

12 kabler skal bære hovedspennet  Kablene bærer to parallelle stålkasser, en for hver kjørebane. Oppå kassene blir det en betongplate i samvirke med stålet. De to stålkassene blir sammenbundet med tverrskott med ca. fire meters mellomrom. Overbygningen i sidespennene består bare av betong, men tverrsnittet blir det samme som i hovedspennet.

Grunnforholdene under tårnet er lite egnet for brubygging. Dybden ned til fjell ligger mellom 70 og 80 meter. Tårnet skal fundamenteres på 12 betongpæler som blir støpt inne i foringsrør. Rørene blir ført ned i hull som bores gjennom løsmassene. Hullene får en diameter på to meter. Under løsmassene blir det boret en fjellfot ca. tre meter inn i fjellet. Til sammen blir det støpt ca. 950 meter betongpæler under tårnet.

 

3,6 km stålkjernepæler

Brua får 9 spenn. Grunnen under en av pilarene er like dårlig som under tårnet. Her skal det også støpes betongpæler. Disse får en diameter på 1,5 meter. 

Det blir også pæler under flere av de andre pilarene. Til sammen vil det gå med 3,6 km stålkjernepæler med 220 mm diameter og 1,5 km stålrørspæler med 914 mm diameter.

For øvrig vil det gå med 42 000 kbm betong, 7 500 tonn armering, 1 210 tonn konstruktivt stål, 168 tonn kabler og 8 835 kvm asfalt til bygging av Farrisbrua.

Bilfinger må være ferdig med sin del av jobben innen 1. juli 2017. Vegvesenet tar sikte på å åpne brua for trafikk før årsskiftet 2017/2018. Da skal også resten av strekningen Bommestad-Sky ha fått fire felt.

 

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.