Mellom tunnelene går vegen i en 80 meter lang åpen kulvert. Den ligger så dypt at den åpne strekningen gir dårlig ventilasjonseffekt. For å kompensere for det er det bygd to 35 meter høye tårn ved enden av hver tunnel. Gjennom disse skal luften fra tunnelene trekkes opp og ut. Uten tårnene kunne luft fra en tunnel blir trukket over i den neste. Dette er lite ønskelig, spesielt hvis det inntreffer brann i en av tunnelene.
I hvert tårn skal det være fire sjaktventilatorer. Entreprisen omfatter både levering og montering av disse pluss tilhørende utstyr - diffusorer, lydbaffler, skap, tavleavsnitt, frekvensomformere, effektbrytere, servicebrytere, vibrasjonsvakter, kabler og spjeld. Dessuten skal det monteres rister som gjør det mulig å bevege seg inne i tårnene.
I toppen av hvert tårn skal det monteres en traverskran. Disse inngår også i entreprisen.
Det blir ikke montert noe utstyr for luftrensing. Årsaken er dårlige erfaringer fra andre tunneler.
- I Ekebergtunnelen ble det montert renseanlegg som skulle fjerne støv- og sotpartikler, men det er ikke bruk lenger, sier sjefingeniør i Vegdirektoratet, Arve Jonassen. - Årsaken er at det ikke oppfylte sikkerhetskravene for elektriske anlegg. Det var flere tilløp til brann.
- Lignende utstyr er montert i flere andre tunneler, blant andre Strømsås- og Bragernestunnelen i Drammen, Lærdalstunnelen og Helltunnelen, men det er heller ikke i bruk lenger. Dette skyldes ikke bare brannfaren. Utstyret har vist seg å være lite effektivt. Virkningsgraden til filteret er på 90-95 %, men problemet er at anlegget tar opp mindre enn halvparten av luften i tunnelene. Den totale virkningsgraden for tunnelen blir dermed under 30%, sier Arve Jonassen.