Gjennom forskningsprosjektet GARAP (Granular Aggregates for Road and Airfield Pavements) i regi av SINTEF og Lillian Uthus sitt doktorgradsarbeid har pukk fra Askøy blitt brukt som et gjennomgangsmateriale. Gjennom forskjellig undersøkelser er materialet sendt til mange forskjellige laboratorier rundt i verden.
Følgende laboratorier har fått tilsendt og undersøkt materialet:
NTNU/SINTEF i Trondheim Norge
Technical University of Delft i Nederland
Technical University of Tampere i Finland
Veilaboratoriet i Danmark
University of Dresden i Tyskland
LCPC i Frankrike
VTI i Sverige
University of Maryland i USA
University of Illinois i USA
Universitetet i Island
Materialet har blitt undersøkt med de fleste tradisjonelle tester i tillegg til en rekke treaksialforsøk med ulike varianter. Hovedformålet med disse undersøkelsene har først og fremst vært å videreutvikle prosedyre og å studere hvordan forskjellige faktorer påvirker egenskapene til et ferdig utlagt materiale.
De faktorene som ble studert:
Komprimeringsmetoder: Vi har sett på hvordan ulike laboratoriekomprimeringsmetoder gir ulik motstand mot permanente deformasjoner.
Kornform og overflatestruktur: Vi har studert hvordan forskjellig kornform fra en flisig variant av pukken tatt ut tidlig i produksjonen til kunstig produserte klinkekuler av det samme materialet oppfører seg i laboratoriet.
Triaksialforsøk
Vi har studert hvordan belastningsprosedyre og andre forhold rundt sykliske treaksialforsøk påvirker resultatene. Gjennom dette arbeidet har vi fått videreutviklet selve forsøket og har nå et veldig godt fungerende utstyr. Selve det sykliske treaksialforsøket er også blitt standardisert gjennom en ny EN-standard. Forsøket har blitt mer automatisert slik at kostnadene med gjennomføring av slike forsøk bør være mindre avskrekkende en før.