Det flytende kjernekraftverket Akademik Lomonosov er straks klar til å slepes fra verftet i Murmansk til Pevek øst i Sibir hvor det kobles til strøm- og fjernvarmenettet.
Kraftverket, som er bygget av det statlige russiske kjernekraftselskapet Rosatom, skal slepes av flere taubåter bak en isbryter som skal holde råken åpen. TU.no omtalte planene for kraftverket i 2013.
Den gigantiske 144 meter lange og 30 meter brede flåten med en vekt på 21.000 tonn har to modifiserte reaktorer som i utgangspunktet var konstruert for å drive store skip slik som de russiske atomdrevne isbryterne. Til sammen skal de gi 70 MW strøm og 300 MW varme. I Sibir skal de erstatte et mindre gammelt kjernekraftverk og et kullfyrt kraftverk.
Den 31. mars ble begge reaktoren testet med full ytelse og det er ventet at driftstillatelse vil bli gitt i juli. I løpet av året vil alle installasjonene som trengs til å overføre strøm og varme til Pevek bli ferdigstilt og man planlegger driftsstart i desember, sier pressekontoret til Rosatom i en epost til tu.no.
- Verdens første flytende kjernekraftverk: Fraktes langs norskekysten
Skepsis
Ikke alle liker tanken på et flytende kjernekraftverk i disse kalde farvannene, og har kalt kraftverket for både «nuclear Titanic» og «Chernobyl on Ice». Spesielt Bellona i Norge har vært kritiske til kraftverket og Rosatom har forsikret tilbake at de har gjennomført en mengde sikkerhetstiltak for å møte kritikken.
Russerne har ikke noen god historie på sikkerhetssiden. De har dumpet gamle reaktorer i Karahavet, og flere atomubåter har sunket og isbrytere har lekket radioaktivitet.
Likevel må kanskje risiko for ulykker måles mot effekten av CO2-utslipp i stor skala. Effektene av dette kan bli verre enn mange tror og langt overgå det vi har sett av kjernekraftulykker til nå.
– Vi er sunt skeptiske til dette flytende kraftverket. Vi har vært om bord og det vi fikk se så bra ut selv om vi ikke slapp til over alt. Rosatom har lang erfaring og har nok lært av feilene som er gjort. Utfordringen med dette og andre kjernekraftverk er at det kan skje operatørfeil. Spesielt hvis slike flytende kraftverk skal eksporteres til land hvor de har liten driftserfaring. Da kan det være langt til ekspertisen, sier rådgiver i Bellona, Vladislav Nikiforov.
- Russland: Dobler levetiden på slitte atomkraftverk
At flytende kjernekraftverk kan bli stort er det mange som mener. Ikke bare russerne. I Kina ønsker de å bygge 20 slike flytende kjernekraftverk, og det er også planer i USA om å lage slike. Dette kan bli billigere, grønnere og sikrere mener de. Og de er veldig fleksible siden de flyter og kan slepes dit det trengs kraft.
Ikke alle er enige, men rikelig med strøm og varme fra kraftverk som dupper utenfor store byer, er forlokkende. Hadde Fukushima-kraftverket vært flytende hadde det kanskje ikke gått så galt. Om moringene hadde holdt.
Vil serieprodusere
Det er ingen tvil om at Rosatom ligger godt an i dette racet, hvis det blir noe race. De har stor eksport til mange land, og de har de små reaktorene som trengs til slike flytende anlegg og erfaring med å bygge dem på flåter. Rosatom ønsker å sette i gang serieproduksjon av slike kjernekraftflåter.
Det tror ikke Nikiforov kommer til å skje, i hvert fall ikke på mange år. Byggingen av Akademik Lomonosov har kostet mye mer enn forutsatt og det må gjøres tiltak for å få ned kostnadene uten at det går ut over sikkerheten.
– Det har kostet rundt 16 milliarder kroner å bygge Akademik Lomonosov og det er uten all infrastrukturen som må bygges i Pevek. Planen var å bygge det flytende kjernekraftverket på 7 år, men det har tatt 12. De begynte å bygge i Severodvinsk, men bestemte etter hvert å fortsette i St. Petersburg. Planen var først å bruke kraftverket i Severodvinsk. Senere ble det i Kamchatka og til slutt ble det bestemt å legge flåten i Pevek, sier Nikiforov.
Når Akademik Lomonosov, og eventuelle senere søsterkraftverk taues ut, vil de ha nok kjernebrennstoff til 3 års drift. Når det er brukt opp skal det byttes der kraftverketer fortøyet, men etter 12 år meningen å taue det tilbake til et anlegg i Russland hvor det skal foretas en hovedoverhaling.
Om bord vil det være gode fasiliteter for mannskapet, som vil bestå av rundt 300 som roterer døgnkontinuerlig. Det vil være treningsrom og svømmebasseng med vegger dekorert som tropiske strender. Ikke verst nord i Sibir kanskje.