INDUSTRI

Verdens sterkeste skip

Tore Stensvold
25. mars 2009 - 14:19
Vis mer

TOMREFJORD: I dag overtar rederiet rekordskipet fra verftet.

Med en slepekraft på 423 tonn, satte Far Samson for to uker siden en soleklar verdensrekord. Den forrige uformelle rekorden var på 312.

Det Norske Veritas bekrefter rekorden. To representanter var om bord med måleinstrumenter som registrerte den imponerende trekkraften.

BILDESERIE: Verdens sterkeste skip

Utklassing

– Så vidt oss bekjent er det ingen andre skip i verden som har en trekkraft som er i nærheten av dette, sier Per Wiggo Richardsen, kommunikasjonsdirektør i DNV Maritime.

DNV er verdensledende på klassifisering av offshoreskip og er godt orientert i markedet.

– Far Samson ble målt til 111 tonn mer enn det vi har registrert og klassifisert som det sterkeste skipet før dette, sier Richardsen til Teknisk Ukeblad.

DNV har 40 prosent av markedet for offshoreskip.

Plogtauing

Spesialskipet Far Samson er designet for å taue en plog på havbunnen, ned mot 1000 meters dyp, flere hundre meter bak skipet. Dermed trengs det enorme krefter.

Farstad Shipping hadde derfor spesifisert en trekkraft som i utgangspunktet skulle overgå andre skip. Kravet var minst 350 tonn.

STX Europe Langsten og motor- og utstyrsleverandør Rolls-Royce lovet det. Og holdt.

Skipet har en maksimal propulsjonskraft på 26.400 kW på de to hovedpropellene og i tillegg 5.400 kW på azimuth trusterne.

Med en kombinasjon av diesel-mekanisk og dieselelektrisk kraft på propellene, ble forsøkene gjort fra tirsdag 10. mars til onsdag 11. mars.

Lite vibrasjon

En vaier fra skipet blir festet i en krok i land i en fjordarm ikke langt fra Langsten. Skate siger skipet ut i fjorden til vaieren er stram. Deretter økes motorkraften sakte, men sikkert.

– Det var helt utrolig, sier kaptein Bernt Finnøy.

– Vi kjente ikke engang vibrasjoner i dekket, sier han entusiastisk i ettertid.

To mann fra DNV var om bord. For å få godkjent trekkraft, skal kraften holdes konstant i minst ti minutter.

Sjøen ble pisket opp bak skipet under testen. Skipet lå likevel stille mens vaieren sto spent som en felestreng.

Instrumentene til DNV stoppet til slutt på 423 tonn kontinuerlig slepekraft. Det står det nå i sertifikatet til skipet og verft og leverandører kan være stolte av å over å innfri kravene om 350 tonn.

Grøfting på 1000 meter

Når Far Samson går inn i en fem år lang tjeneste for Saipem, er primæroppgaven å dra en enorm plog på 200 tonn etter seg.

Den skal grave en grøft på 2,5 meter der rørledninger med diameter opp til 1,55 meter skal legges ned i.

En egen plog for tilbakefylling trekkes over i etterkant. Det er også Far Samsons jobb.



Sparer tid

Sammen med Rolls-Royce har Farstad utviklet en hydraulisk løsning som skal hindre vaierbrudd. Av og til setter plogen seg fast.

Et svakt punkt i festemekanismen mellom vaier og plog, skal da ryke for ikke å skade plog og skip og unngå at vaieren går i stykker. Det kan ta opptil et døgn å feste vaieren igjen.

Normalt er vaieren låst i en brems. Blir det et rykk, vil det svakeste punkt gi seg. Det nye systemet sørger for at hydraulikken holder vaieren. Kjører plogen seg fast, gir hydraulikken etter slik at det blir en myk stans.

BILDESERIE: Verdens sterkeste skip

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.