– Vi holder akkurat på å teste fire av våre største brannpumper til Gjøa-plattformen. Hver av pumpene har en kapasitet på 3.700 kubikkmeter i timen, det tilsvarer 1.030 liter vann i sekundet eller vel 60.000 liter i minuttet, sier salgssjef hos Frank Mohn Oil & Gas, Frode Hjelmeland.
Heftige saker
Til sammenligning har en moderne brannbil med optimale forhold en kapasitet på maksimalt 3.000 liter vann i minuttet. Det betyr at dersom man skulle erstattet Framos brannpumper med brannbiler måtte man hatt 21 moderne biler per pumpe. Gjøa-plattformen har fire brannpumper. Det tilsvarer 80 brannbiler.
– Pumpene er mest imponerende. De ligger i vannet og skal løfte 1.030 liter vann i sekundet 167 meter opp. Det er heftige saker, sier Hjelmeland.
Har levert 340 brannpumpesystemer
Årlig er det mellom 25 og 30 branntilløp bare på norsk sokkel. Derfor er det viktig å ha gode brannpumper både på plattformer og andre flytende installasjoner for å kunne begrense og avverge større brannulykker.
– Vi leverte vår første brannpumpe i 1976 til, og til sammen har vi levert rundt 340 slike systemer rundt omkring i hele verden, sier Hjelmeland.
Fungerer i arktiske strøk
Mens hovedmarkedet for pumpene i mange år har vært Nordsjøen har dette de siste årene endret seg dramatisk. I dag selges produktene over hele verden.
– En stor fordel med våre pumper er at de fungerer svært bra i arktiske strøk. Vi har levert pumper til Sakhalin-feltet og til Kasakhstan hvor det ekstreme forhold, ned mot 40 minusgrader om vinteren, og ekstrem varme om sommeren. I tillegg er jordskjelv et større problem i disse områdene enn det vi er vant til på norsk sokkel, sier Hjelmeland.
Voldsomme konsekvenser
Til tross for flere branner og en rekke branntilløp har Frank Mohns brannpumper foreløpig ikke blitt satt på den ultimate testen – en stor og alvorlig brann.
– Nei, heldigvis.