Rederiet ønsket å sette en ny standard for moderne passasjerskip. M/S Color Fantasy skal seile mellom Oslo og Kiel fra 10. desember, og utgjør en samlet investering på 2,5 milliarder kroner.
Beslutningen om å kontrahere skipet skal vise rederiets vilje og evne til norsk nærvær og langsiktig fornyelse. - Vedtaket om å sikre norske fergerederier i internasjonal fart, vilkår på linje med utenlandske konkurrenter, var for øvrig en direkte forutsetning for at skipet ble kontrahert, sier konsernsjef Olav Nils Sunde i Color Line.
Ny standard
Gjennom Fantasy vil Color Line videreføre norsk skipsfarts ledende internasjonale posisjon, hevder de. Da tenker de på hva rederier som Royal Caribbean Cruise Lines og Norwegian Cruise Lines har gjort for flagget de seneste førti år. Og ja visst: En reise tur/retur Kiel vil nok være en todagers cruiseopplevelse som mangler sidestykke i norsk og internasjonal cruisefergetrafikk.
På M/S Color Fantasy vil vi kunne oppleve alt fra helsesterk velvære i Color Spa & Fitness Center - til å handle i en 160 meter lang shopping- og restaurantpromenade. Det som først gir tapt der, er nok lommeboken.
Før og etter maten kan du jo for eksempel spasere dekket rundt fire ganger - det blir nesten nøyaktig 1 600 meter. En tur før maten gir solid appetitt før middagen inntas i en av de åtte restaurantene. Hele tiden er du omgitt av lekker design, trivelig fargevalg, tiltalende mønstre og ekte kunst. Det er ikke måte på - og sikkert riktig som en av de påtroppende mannskapene sa: - Når'n først er om bord så vil'n ikke i land igjen. Nei, kanskje farkosten heller skulle gå Oslo-Middelhavet-Oslo, slik at vi kunne ha fått litt mer tid om bord?
Alt er stort - og mye
Dette verdens største "cruiseskip med bildekk" får altså en bråte ulike restauranter og barer - alt fra det helt enkle til det heftigste med klart gourmetpreg, og en konferanseavdeling med plass til 850 gjester. I tillegg kommer et utstillingssenter på nærmere 1,5 mål.
Skipet vil ifølge rederiet utgjøre en effektiv og miljøvennlig transportform mellom Norge og Kontinentet. Fire Sulzer turbodiesler har kraft nok til å trosse selv de hylende vinterstormene i Skagerrak. Store datastyrte stabilisatorer gjør at selv ikke huggende sjø har stort den skal ha sagt. Så blir det kanskje allikevel nyttårsvals med fruen?
Bidrar med sitt
Color Line tilfører norske overnattingsbedrifter nær fem millioner gjestedøgn i året, og er dermed en viktig bidragsyter til reiselivsnæringen både i distriktene og i Oslo-området. Color Line vil i de neste årene investere mer enn 500 millioner kroner for å markedsføre Color Line og Norge for det europeiske publikum. M/S Color Fantasy og selskapets øvrige åtte skip skal tiltrekke ytterligere hundretusener av utenlandske turister til Norge og dermed forsterke dette bidraget.
Stor som QE II
Skipet er på 75 000 tonn deplasement, er 224 meter langt og stikker syv meter dypt. Som cruiseskip betraktet er det faktisk å sammenlikne med Queen Elizabeth II.
Bredden er 35 meter, største høyde 59 meter. Farten er 22 knop, skipet drives av fire lavutslipps (lavsvovel drivstoff) dieselmotorer på 7 800 kW hver. Om du absolutt må ha det i hestekrefter: 42 400 hk. Mer enn nok til å flytte skuta med mannskap (230), passasjerer (2 770), 750 biler over tre dekk og 1 270 løpemeter trailere på to dekk nederst i skipet.
Fantasy er utrustet med tre thrustere i baugen (6 600 kW) og to akterut (2 000 kW). Kraftgeneratoren yter 9 800 kVA/6 600 V. Hjelpestrømsaggregatene er fire stykker på 2 450 kVA hver. Nødaggregatet produserer 900 kVA.
Norske underleveranser
Mye om bord kommer fra norske underleverandører. Daviter og livbåter er fra Umoe Schat-Harding i Rosendal, automatiseringen er ved Cae Valmarine i Drammen. Autronica i Spikkkestad har stått for brann- og sikringssystemene, Regatta i Ålesund har levert redningsutstyret. Styresystemene kommer fra Porsgrunn Steering Gir og pumpene er fra Hamworthy i Lier.
Det du ligger og sover i om natten - når du endelig får lagt deg - er levert av Sverre & W. Monsen AS mens SPA-avdelingen - skjem deg bort! - er ved Norsk Fitness Senter. Skal du ringe hjem eller gjennomføre alvorlige telefonkonferanser på forretningsreisen, sørger Telenor for satellittforbindelsen.
Norsk altså, så langt øyet ser. Klasset i Veritas, forsikret i Parisco AS i Oslo. Mens motorene altså kommer fra gode gamle Sulzer. Og stålet er finsk. Båten er bygget ved Kværner Masa Yards, cruisespesialisten i Aker-konsernet.
Velkjent: Alt du spiser og drikker registreres i system fra Anker, som også har levert til alle polutsalgene i landet. Apropos det: I den laaange handlegaten er fristelsene mange, ikke minst på mat, pynt, vin- og spritsiden. Kvotegrensen føles plutselig så ubarmhjertig.
Color Line investerer et kolossalt beløp i terminalene i Oslo og Kiel for å ta i mot skipet, passasjerene, godset og personbilene. Terminalen på Hjortneskaia i Oslo er ikke til å kjenne igjen. Vil du studere skipet i detalj, kan du gjøre det i et meget livaktig 3D-program på nettstedet www.colorline.no/colorfantasy .