I midten av mars ankom den konverterte tankeren MT Berge Enterprise, nå YÙUM K¿AK¿ NÁAB (betyr Lord of the Sea på Maya), Mexico for å kobles opp med olje- og gassfeltene Ku, Maloop og Zap rett utenfor kysten av Yucatan-halvøya.
Dette blir den først FPSO-en i Mexicogolfen.
Megasuperultra
YÙUM K¿AK¿ NÁAB er litt av en kjempe. Totalt er hun 340 meter lang og 65 meter bred, det tilsvarer tre forballbaner etter hverander i areal. Som skip var hun på 360 000 tdw.
Nå er denne giganten, bygget i 1981, omgjort til verdens desidert størst flytende produksjonsenhet.
Hele 750 000 fat olje skal flyte gjennom henne daglig. I tillegg produserer hun 3,4 millioner Sm3 gass daglig. Lagerkapasiteten om bord er på hele 2,4 millioner fat olje.
Planlagt produksjonsstart er like over påske. Varighet på kontrakten med det meksskanske oljeselskapet Pemex er på hele 15 år.
Første i Mexicogolfen
Skipet er koblet opp mot et eget oljefelt hvor hun skal produsere ca 200 000 fat olje daglig.
I tillegg er hun koblet opp mot to satellittfelt med en produksjonskapasitet på 550 000 fat olje om dagen, totalt 750 000 fat olje daglig. Nå går ikke all denne oljen rett i tanker, men den blandes med annen olje for å oppnå rett kvalitet. Slik sett er hun sannsynligvis verdens største flytende mikser.
Solid forankret
Selve forankringen av skipet er gjort med en bøye med dreieskive levert av APL. Denne skiven er bygget av Grenland Offshore i Tønsberg.
Skipet er bygget til å tåle en orkan styrke fem, tilsvarende Katrina, som herjet sørkysten av USA i 2005. Amerikanerne følger denne utbyggingen med argusøyne.
Hittil har det ikke vært anledning til å bygge ut oljefelt med FPSO-er i amerikansk sektor. Blir YÙUM K¿AK¿ NÁAB (Lord of the Sea).en suksess, vil dette endre amerikanernes holdninger og dermed også øke mulighetene for norsk industri.
Mye norsk
BW Offshore som eier skipe,t har hovedkontor på Skøyen. Selve ingeniørarbeidene er er utført av Kanfa i Asker og Grenland Group Technolgy.
Emersom Process Mgmt AS i Porsgrunn har stått for prosjektering av kontroll- og automasjonssystemet om bord.
Drift til Aibel
Til tross for at BW Offshore eier skipet, er driften av produksjonsanlegget satt ut til Aibel, med hovedkontor på Billingstad. Dresser Rand står for kraftgenereringen.
– Til tross for det enorme dekke.t hadde vi store utfordringer med hensyn til plassering av utstyr på dekk. Med de store volumene som skal gjennom dette fartøyet, ble det ette rhvert trangt, forteller prosjektleder Harald Anviki Grenland Group Technolgy.