NETTARKIV

Verdensener i å løfte tungt

Anders J. Steensen
17. des. 2008 - 09:02

Drøbak: I en lav, litt stor villa i bungalowstil i utkanten av Drøbak holder en av verdens største leverandører av produksjonslinjer og infrastruktur for skipsverft til.

TTS Handlings Systems designer rundt halvparten av alle skipsverft.

– Vi ser at dette markedet etter hvert tas over av lokale aktører, særlig i land som Kina og India. Vi har derfor økt innsatsen mot tunge løft, dvs. å flytte alt fra byggeblokker i skipsverft til å flytte på hele skip, forklarer administrerende direktør Rolf-Atle Tomassen.



Reduserer robotisering

Det største markedet for konstruksjon og bygging av nye produksjonslinjer er Kina og India.

En produksjonslinje på et skipsverft er først og fremst knyttet til kutting av stål og sveising av plater, slik at de settes sammen til hele seksjoner av skip og til slutt hele skip.

– Vi arbeidet tidligere med en høy grad av robotisering av sveiseprosesser, men når timelønnen ligger på 15 kroner, som i Kina, er manuelt arbeid å foretrekke. Dette er en stor utfordring for selv den mest produktive delen av europeiske skipsverft. Selv om ikke kvaliteten på skip fra Kina og India er på topp, er det kun et tidsspørsmål når de har den samme kvaliteten som andre land, sier Tomassen.

– Det er kun skip med en høy andel av spesialkompetanse som cruiseskip og avanserte offshorefartøy som vil være lønnsomme å bygge i Europa.



Transport over land

Grunnforholdene er en ulempe for de nybygde kjempeverftene i Kina og India. Derfor bygges ikke skip ute på beddingen.

De bygges klare inne på land, transporteres til kaikanten for å sjøsettes via en stor heis. For å transportere deler av eller hele skrog har TTS utviklet transportmetoder for både byggeblokker og for hele skip.

Vektene for en slik transport kan variere fra noen få tonn til 25 000 tonn.

– Dette er våre kjerneprodukter som vi satser sterkt på å utvikle videre, sier markedssjef Hallvard Engøy.



Fordeler trykk

TTS konstruerer, får produsert og levert under sitt merkevarenavn flere typer tungløftutstyr. De har alt fra store såkalte multiwheelers, PWT (powered wheel transporter) og DWB (Dual Walking Beams).

– Fordelen med vårt utstyr er at vi kan koble det sammen og kjøre hva vi kaller fluid bed. Det gjøres hydraulisk. Med vår metode blir trykket mot underlaget, opphengingspunktene, jevnt fordelt over hele skroget slik at verftet unngår å skade skroget under transport, forteller teknisk sjef Ivar Andersen.

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.