Prosjektgruppa ønsker å komme i dialog med en eller flere aktører for å finne «mest mulig samfunnsnyttig bruk av steinmassene». Byggingen av den nye fylkesveien mellom Slettebrekka og Hetlevik på Askøy starter høsten/vinteren 2023, skriver Vestland fylke i en melding.
Arbeidet med delprosjektet på fylkesvei 5246 (212) Slettebrekka-Hetlevik forventes å starte høsten/vinteren 2023. Det er anslått et totalt volum masser fra tunneldrift på rundt 100.000 løse kubikkmeter. Fra fjell i dagen er anslaget på 200.000 løse kubikkmeter.
Underveis blir gjennomsnittlig mellom 10.000 og 12.000 kubikkmeter stein transportert og deponert hver måned i rundt to år. Massene er gabbro, og er egnet til fyllingsmasser.
Kravene til kjøperne er:
- Må kunne overta minimum 5000 kubikkmeter masser.
- Må angi minimums- og maksimumstall på antall kubikkmeter masser som man ønsker å overta
- Må redegjøre for formålet og dokumentere reguleringsstatus for områdene der permanente fyllinger er planlagt.
- Må redegjøre for eventuell midlertidig godkjent deponi for mellomlagring av massene.
Fylket vil gå i forhandlinger med interessenter som er kvalifisert. Det blir altså en konkurranse med forhandlinger. Grunnlaget blir distribuert i månedsskiftet november/desember 2022.
De som ønsker å kvalifisere seg for å overta overskuddsmassene må melde sin interesse innen 30. september.
![Fornøyde karer ved gjennomslaget i det nordre løpet onsdag. Fv. Kristoffer Brekke (LNS), Kuno Jolanki (LNS) og Flaviano Solesin (Sotra Link Construction).](https://images.gfx.no/130x87/2837/2837947/Forn%25C3%25B8gde%2520arbeidarar%2520ved%2520gjennomslaget%2520i%2520det%2520nordre%2520l%25C3%25B8pet%2520i%2520g%25C3%25A5r..jpg)
Gjennomslag i Sotra-tunnel halvt år før fristen