VG ville ha ny teknologi, men ikke overfylte serverrom i årets storsatsning på nettfotball.
– Det er veldig greit å kunne leie slike tjenester – når du kan, sier Jo Christian Oterhals, administrerende direktør i VG Multimedia til Teknisk Ukeblad.
Nettskyen
Direkteoverføring av fotballkamper på internett er en stor utfordring, og VG valgte å gå for en løsning der mye ble håndtert av eksterne IT-løsninger ute i det som gjerne kalles nettskyen.
Det vil si tjenester for datalagring, dataprosessering og datatrafikk som kjøres på servere utplassert ute på internett, istedenfor på bedriftens eget serverrom.
Medieavspiller
VG valgte å satse på en løsning der de brukte medieavspilleren Move, fra amerikanske Move Networks.
Den brukes blant annet av store amerikanske TV-stasjoner som ABC, Fox og ESPN.
De har teknologi som skal gi skarpe bilder uten mellomlagring (buffering) av sendingene.
– Vi var i utgangspunktet interessert i avspillingsteknologien fra Move. Da det i tillegg viste seg at Move hadde et kundeforhold til Level 3 fra før, gjorde det valget enklere for oss. Vi var interesserte i Move-avspilleren, men ikke like interessert i å gjøre store nyinvesteringer i egen maskinpark, sier Oterhals.
Spres overalt
Level 3 er et selskap som leverer nettbasert streaming av video over internett på en måte som gjør at det spiller liten rolle hvor i verden seeren befinner seg.
– Noe forenklet har Level 3 plassert servere hos ISP-er over hele verden, noe som gjør dem i stand til å levere like hastigheter til tross for avstanden, sier Oterhals.
Teknologien har også andre fordeler: Dersom trafikken viser seg å være for stor i ett land eller område, spres innholdet over en annen server i geografisk nærhet til området hvor det nærmer seg overbelastning.