STORTINGET: For å bli tatt opp på allmennlærerstudier i Norge, må du ha minst 3 i matematikk. For å bli tatt opp på realfagtunge ingeniørstudier, stilles det ikke et tilsvarende krav.
Har du karakteren 2 i matematikk, kommer du inn på ingeniørstudier.
Dette reagerer Knut E. Sunde, næringspolitisk direktør i Norsk Industri, sterkt på. På et seminar om realfag på Stortinget onsdag - i regi av Fremskrittspartiet - tok han opp problematikken.
Les også: – Gangetabellen er ikke matte
Signaler
– Ingeniørutdanning er en helt annen historie enn sivilingeniørutdanning. Der står ungdommen i kø for å begynne på NTNU, men kommer ikke inn. På ingeniørutdanninger står de ikke i kø. Der er det stort frafall for vi driver snillisme som land, sa han.
Snillisme er som kjent misforstått godhet med andre konsekvenser enn det som var tilsiktet.
– I dette landet synes vi det er helt greit at folk med en toer i matematikk kan begynne på ingeniørstudier - fordi alle skal få lov til å bli det de vil. Norsk Industri sa til Tora Aasland, mens hun ennå satt i jobben, at vi må jo stille krav om en treer i matte. Vi må gi barna de riktige signalene om at dette er krevende studier og her må du kunne litt matte. De må ha kunnskapene til å kunne fullføre. Da var tilbakemeldingen - og dette er sånn SV-politikk - at alle skal få lov til å bli det de vil, sier Sunde.
Les også: Finske forskere: – Vi er ikke gode i matte
Hype
Han fortsetter slik:
– Men hva tror dere skjer med de 30 - 40 prosentene som faller fra studiene? De går jo tilbake til vennene og sier at du må ikke begynne på ingeniørutdanningen, for det er jo klin umulig. Det er ikke rart at det blir en dårlig hype rundt ingeniørstudier når vi gjør porten så vid at vi fanger opp alle, sier han.
Han mener tida er overmoden for krav om 3 i matematikk.
– Å stille krav om en treer i matte har til nå ikke vært mulig. Jeg tror at allerede om et års til vil vi le av denne debatten. Det er som å vedta at vi skal gå over til fargefjernsyn, slik Stortinget gjorde på 60-tallet. Vi har begynt å stille krav i lærerutdanningen. For mattetunge studier må vi begynne å stille krav om matematikkunnskaper - av hensyn til ungdommen selv. For hvis vi ikke stiller et slikt krav, lurer vi de unge inn på et utdanningsløp de ikke behersker. Færre vil komme inn på studiene, men de som kommer inn, vil fullføre, sier Sunde til Teknisk Ukeblad.
Les også: – Studentene kan for lite
Redd
Ole Ringdal, dekan ved Det teknisk-naturvitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger, peker på at finansieringsmodellen kompliserer det hele.
– Også jeg ønsker meg et krav om karakteren 3 i matematikk. Men da er jeg redd for konsekvensene av at antallet med spesiell studiekompetanse, som kreves for å komme inn på disse studiene, vil gå ned, sier han.
Det kan nemlig føre til pengesorger på Ullandhaug og andre steder.
– Vi får færre kvalifiserte søkere, noe som ikke er bra med dagens finansieringsmodell, der vi får bevilgninger etter hvor mange studenter vi uteksaminerer, sier Ringdal.
Nytenkning om tallrekker ga Abelpris