Elektronikkbransjens avrapportering av fjorårets salgstall er en årlig begivenhet. Hvor mye kjøpte vi av hva? Tallene er en god indikasjon på konjunkturer og hvor mye vi allerede har av de ulike sakene bransjen tilbyr.
Litt mindre forbrukerelektronikk
Ikke overraskende opplevde elektronikkbransjen en liten nedgang i salget i fjor i. Det var først og fremst lyd og bilde og TV som trakk ned.
En god del av nedgangen skyldes et fortsatt stort prisfall. Til forbrukernes store glede konkurrerer produsentene intenst om markedsandelene med prisen som lokkemat.
– Nedgangen ble lavere enn vi fryktet. Vi endte på 26 milliarder kroner, som er et fall på 5,4 prosent. Den store taperen var gruppen lyd og bilde, som gikk ned med 18,1 prosent. Det eneste som gikk opp var hvitevare og for andre året på rad er dette den største produktgruppen, sier direktør i stiftelsen, Synnøve Bjørke.
Glad i TV
Nordmenn er fremdeles veldig glade i store TV-er. I fjor kjøpte vi 520 000 flate sådanne. Det er mange, men det er en volumnedgang på 73 000 apparater, som er 12 prosent.
Verre er at det dreier seg om et verdifall på hele 22 prosent. Plasma faller mest, til 14 prosent av totalen. Verdien i markedet er 2861 millioner kroner.
– Siden starten på den flate tidsalderen på begynnelsen av 2000-tallet er det solgt 3,64 millioner av dem. I de undersøkelsene vi har gjort, oppgir folk oppgir at det er 4,6 millioner TV-er i bruk. Det betyr at en million rør-modeller fremdeles er i bruk, og de skal nok skiftes ut i årene fremover, sier informasjonssjef i Elektronikkbransjen, Erik Andersen.
Les også: TEST: Her er de beste tv-ene til jul
Størrelsen øker
Noe som bremser opp fallet er arealet på TV-en. Den gjennomsnittlige LCD-modellen økte til 38 tommer og plasma til 47 tommer.
– Gjennomsnittlig øker størrelsen med fire prosent i året. Men husk at det selges mange små LCD-TV-er også til hytter og barnerom og de trekker ned LCD-snittstørrelsen, sier Andersen.
Nesten alle TV-er som ble solgt i fjor var såkalte ID-TV-er. Det betyr at de har en sprekk slik at man kan sette inn en modul med dekoderkort.
Dermed slipper man en ekstern dekoderboks og man kan klare seg med én fjernkontroll.
Halvparten av TV-ene kan også kobles direkte til internett. 33 prosent var også 3D-TV-er. Begge disse kategoriene fortsetter å øke raskt.
Færre mobiler
Mobiltelefonsalget gikk ned med 5,7 prosent. Men det var fra et rekordår hvor det ble solgt utrolige 2,5 millioner enheter, så et salg på 2,25 millioner i fjor er kanskje ikke så verst.
Andelen smarttelefoner er økt fra 50 til 65 prosent av markedet. Verdien i mobiltelefonmarkedet er 6,1 milliarder kroner.
Digital video
For første gang selges det flere blurayspillere enn DVD-er.
Salget endte på totalt 365 000 enheter, hvor bluray utgjorde 190 000.
Men interessen er nok ikke så høy som bransjen har håpet på. Strømming tar stadig nye jafs av det markedet de håpet på.
Kamerafall
Markedet for kameraer er også trist lesning for bransjen. Det ble et betydelig fall i markedet for kompaktkameraer. fra 381 000 til 285 500 enheter.
Det er 26 prosent ned, selv om trøsten er at verdien per kamera holdt seg på 1600 kroner.
– Dette er nok et resultat av at markedet er blitt litt mettet og at mobiltelefonene konkurrerer med kompaktmodellene, sier formannen i fotorådet, Bjørn Mangset fra Nikon.
Nikon med 36 megapiksler i fullformat
Tsunamitrøbbel
Speilrefleksmarkedet falt også litt, med 4 prosent. Bransjen tror at dette er effekt av leveringsproblemene fra tsunamien.
Markedet for hybridkameraene, det vil si systemkameraer med utskiftbar optikk, er fremdeles lite, men det vokser. At det ikke vokser mer skyldes nok at folk kjenner for lite til dette alternativet.
Videokameraer faller også kraftig, selv om flere ekstremsportere kjøper såkalte hjelmkameraer, som ligger i denne produktgruppen.
Den gode nyheten for fotoimportørene er at markedet for objektiver øker kraftig til over 52 000 enheter. Det er en økning på hele 71 prosent.
Papirflom
Det ble levert nesten 90 millioner fotografier på papir og nesten en halv million fotobøker. Trenden er at antallet bilder leverte i fotobøker kommer til å gå forbi antall enkeltbilder.
– Vi tror fallet i markedet for kompaktkameraet vil flate ut og at salget av speilrefleks vil holde seg i året som kommer, sier Mangset.
Lyd
Det som er i skuddet er alle slags former for lyd-dokker. Spesielt for iOS, men også for Android.
MP3-spiller selges det stadig mindre av. Folk klarer seg med mobilen.
Stasjonære lydprodukter går litt opp til 219 000 anlegg. Og utrolig nok holder salget av LP-spiller seg. I fjor var det 4000 som bar en slik ut av butikken.
PC
PC-salget holder seg godt med nesten 1,5 millioner enheter. Verdien er 4,3 milliarder, men også her faller prisene.
Verdinedgangen er på 5,5 prosent. Salget av nettbrett er veldig usikkert, men man antar at det blir solgt litt over 200 000 enheter.
Enkelte anslår imidlertid at det dreier seg om så mange som 600 000. Usikkerheten kommer av at Apple ikke oppgir noe som helst.
DAB-vekst
Det ble solgt 801 000 radioer i fjor. det er en liten nedgang, men andelen av digitalradioer endrer seg raskt. Salget økte 65 prosent i fjor til 140 000 kroner.
Dagens nyhet er at NRK nå varsler at de legger over til DAB+. Det er ingen eksakt tidsplan ennå, og den vil komme gradvis.
Noen kanaler vil legges om først uten at det er noe problem for andre enn de som har en ren DAB-radio. DAB og DAB+ vil leve side om side i de samme multiplekserne og den eneste forskjellen er at utnyttelsen av bitraten vil øke.
Hvitt
De store hvitevarene kjøpte vi mye av. 1,39 milliarder kroner ble investert i «ikke bærbare» slike produkter.
For de litt mindre hvitevarene er kjøkkenmaskinene vinnerne. De har en voldsom vekst på hele 71 prosent, godt hjulpet av helsetrenden. Men også vaffeljern øker kraftig, så ikke alle faller for helsekosten.
– Når folk bytter husstand skifter de alt, og da skal det være innbyggingsprodukter. Induksjonsplater øker 39 prosent i volum og 32 prosent i verdi. Integrerte oppvaskmaskiner øker utrolige 44 prosent. Det er gode tall, sier Bjørke.
Også produkter for personlig pleie, som barbermaskiner til menn og hårfjerning til kvinner, viser en god økning.
Kaffedoktor
Den store vinneren er igjen kaffemaskiner. Markedet for slike maskiner økte voldsomt i forfjor og hele 91 prosent i fjor. Men nå er markedet bredere.
Det er fordelt i maskiner med puter og kapsler for de som vil ha vanlig kaffe eller espresso og maskiner som maler bønnene selv automatisk.
Man skulle tro at det gikk ut over kaffetraktere, men det holder seg på 269 000, som også er en pen økning.
– Vi tror at 25 til 26 milliarder kroner er lavt og at vi kommer til å se en svak vekst i årene fremover. Noen produkter vil falle, men andre nye produktgrupper, slik som nettbrett, vil overta, sier Andersen.
Les også: Blekkskrivere med laserambisjoner