Vi er snart halvveis i 2021, året som skal gi oss mer enn 30 nye elbiler. Vi var tidlig ute med å kåre 2021 til tidenes elbilår, og vi er fortsatt trygge på utsagnet.
Det kommer rett og slett så mange lovende elbiler i år.
I ukens utgave av podkasten «Elbil – Teknisk sett» oppsummerer vi våre inntrykk av bilene vi hittil har testet, alt fra Skoda Enyaq og Ford Mach-e til flerbruksbilen Peugeot e-Traveller og sportsbilen Audi e-tron GT.
Vi fremhever sterke og svake sider ved bilene og setter til slutt sammen vår ultimate drømmebil ved hjelp av enkeltegenskapene til de ulike bilene.
Biltestene
Her er lenkene til testene vi baserer samtalen på:
SUV-er:
- Helelektriske Volvo XC40 starter på 524.900 kroner, men kommer med et nokså høyt utstyrsnivå som standard og blant annet tre års service og full kaskoforsikring inkludert i prisen.
- Ford Mustang Mach-e med bakhjulstrekk og 440 kilometers rekkevidde koster fra 422.000 kroner. Den fås også med firehjulstrekk og større batteri.
- ID. 4 med bakhjulstrekk og inntil 517 kilometers WLTP-rekkevidde starter på 417.000 kroner. Modellen kommer med firehjulstrekk til sommeren.
- Skoda Enyaq iV80 med bakhjulstrekk og 510 kilometers WLTP-rekkevidde starter på 455.680 kroner. Den kommer med firehjulstrekk til sommeren.
- BMW iX3 kommer kun med bakhjulstrekk, har 459 kilometers WLTP-rekkevidde og starter på 571.720 kroner.
Små SUV-er:
- Mercedes-Benz EQA med forhjulstrekk og 426 kilometers rekkevidde starter på 417.900 kroner. Den kommer med firehjulstrekk i sommer.
- Citroën ë-C4 med forhjulstrekk og 350 kilometers WLTP-rekkevidde koster fra 285.000 kroner
- Opel Mokka-e med forhjulstrekk og 324 kilometers WLTP-rekkevidde koster fra 279.900 kroner.
Flerbruksbiler:
- Peugeot e-Traveller med 330 kilometers WLTP-rekkevidde koster fra 490.000 kroner.
- Mercedes-Benz EQV med 357 kilometers WLTP-rekkevidde koster fra 750.000 kroner.
- Maxus Euniq med 260 kilometers WLTP-rekkevidde koster fra 400.000 kroner
Sportsbil:
- Audi e-tron GT med 475 kilometers rekkevidde koster fra 899.900 kroner.
Elbil – Teknisk sett
I podkasten Elbil – Teknisk sett tar Teknisk Ukeblads journalister Mathias Klingenberg og Marius Valle opp ulike temaer knyttet til elbiler. Vi snakker om bilmodeller vi tester, intervjuer mennesker som jobber med elbil, og dykker ned i tekniske detaljer og konsepter.
Du kan forvente en upolert, entusiastisk podkast i uformelle settinger. Vi filmer alle podkastene, slik at du kan velge om du kun vil høre eller også se oss og bilene.
Vi er svært glade for alle tips og innspill: Kontakt gjerne Marius eller Mathias med kommentarer, kjeft, eller forslag til temaer og/eller intervjuer.
Elbil – Teknisk sett vil vanligvis publiseres hver tirsdag ettermiddag, og er tilgjengelig både som rent lydopptak og med video på TU.no.
Her finner du Elbil – Teknisk sett:
Vil du høre mer? Lytt også til vår ukentlige podkast Teknisk sett – Moberg & Valmot:
Freyr-sjefen truer staten med erstatningsansvar