En studie av hvordan ekstraordinært idéarbeid skjer i seks norske virksomheter viser at det er mye som skal til for å lykkes.
– Det store oljefunnet Sverdrup ble gjort i 2011. Det et godt eksempel på et ekstraordinært idearbeid i en bedrift, sier førsteamanuensis Arne Carlsen ved BI.
Han har gjennomført en studie av seks norske bedrifter innenfor svært forskjellige bransjer, fra arkitektur med Snøhetta, A-magasinet i Aftenposten og geologer i Statoil.
Målet har vært å forstå hvordan disse bedriftene klarte å skape et engasjerende og kreativt miljø med rom for nye ideer og prosjekter.
Fikk frie tøyler til å lete
– Vi oppdaget ti kriterier for å skape et slik miljø. Et av dem er punk, eller med andre fandeninvoldskhet, selvinitiert handling og mobilisering mot det etablerte, sa Carlsen på BIs årskonferanse innen HR.
Carlsen sier at oppdagelsen av Sverdrup ble ledet av en ung geolog.
– Geologen fikk frie tøyler til å lete hvor han ville og involvere de folkene han ville. Han fikk tak i tre andre kontroversielle og faglig sterke ledere og begynte å lete i et område som i 40 år har vært erklært tomt for olje og gass. Og Statoil fikk det til, sier Carlsen.
Han mener det er viktig i idearbeidet å definere det man er imot og gi dyktige folk stor frihet. Ikke minst kan man prøve å eksperimenterer med å bryte normer.
Les også: Nordmenn er de mest karrierekåte i Europa
Prepping
Et annet eksempel å hvordan man kan drive mer engasjerende arbeidsplass er "prepping".
– Med prepping mener vi å bringe kunnskap fra fjernlager til live, kombinere det på nye måter og maksimalisere potensialet. Flere av bedrifter svarte at det rett og slett handlet om å være mer grundig enn andre, sier Carlsen
Carlsen legger vekt på at andre oljefunn i Statoil ble til nettopp fordi geologene gikk gjenom dataene på nytt slik at de ble revitalisert og delt.
Undring
– Undring er det tredje kriteriet for å drive ekstraordinært idearbeid. Det handler om å være engasjert i lidenskapelig søk etter noe, sier Carlsen.
Ifølge hans forskning på de seks bedriftene er det høyt under taket i Statoil. I advokatfirmaet Thommessen er det stor omsorg for kundens valg og et helhetsperspektiv på kunden, mens det i A-magasinet er flere som er opptatt av å jobbe mot fortellinger som skaper nysgjerrighet og undring.
– Undring er ikke noe det finnes en oppskrift for. Men man kan legge til rette for at det skal oppstå, slik at ansatte har mulighet til å fordype seg og lete etter nytt kunnskap.
Les også: Dette er Norges drømmeyrke
Vil ikke ha de som jobber alene
Direktør i Snøhetta Design, Ola Gustavsen, syntes det var svært spennende å være med på forskningsprosjektet til Carlsen.
– Det var interessant å se at vi kunne identifisere oss i så stor grad med de fem andre bedriftene. Selv om de hadde forskjellige bransjer og kundetilnærminger lærte vi mye av hverandre.
Gustavsen er enig i at det er viktig å ha stort fokus på talenter når man ansetter.
– Men vi i Snøhetta er alltid på utkikk etter folk ikke klarer seg alene. Det er viktig at de ønsker å være med på et team og jobbe engasjert mot en ide og et prosjekt.
Les også:
Nådde en milliard i omsetning uten markedsføring