ELBIL

Vi trenger teknologiens kraft for å lykkes i kampen mot trafikkdød

Sikkerhet i trafikken berører oss alle, enten vi går, sparkesykler, eller kjører bil. Hvis vi skal nå nullvisjonen om ingen dødsfall og varig skadde i trafikken, må vi ta drastiske grep. Men hvordan kan vi oppnå dette svært ambisiøse målet? Vi tror teknologi er en viktig del av løsningen!

Trafikkulykker oppstår i samspillet mellom trafikant, kjøretøy og omgivelser – og nullvisjonen er bygget på at det skal være lov å gjøre feil uten at det får dramatiske konsekvenser.
Trafikkulykker oppstår i samspillet mellom trafikant, kjøretøy og omgivelser – og nullvisjonen er bygget på at det skal være lov å gjøre feil uten at det får dramatiske konsekvenser. Foto: NTB
Ragnhild Wahl, forskningsdirektør og Lone-Eirin Lervåg, prosjektleder, ITS Norway
7. juli 2023 - 12:58

Norge er blant de landene hvor det er tryggest å ferdes i trafikken. Vi kan likevel ikke akseptere at mange omkommer eller får livsvarige skader også på norske veger. Trafikkulykker oppstår i samspillet mellom trafikant, kjøretøy og omgivelser – og nullvisjonen er bygget på at det skal være lov å gjøre feil uten at det får dramatiske konsekvenser. Dette er en kompleks utfordring som må løses i fellesskap av flere aktører og ved å kombinere ulike tiltak.

Kritisert av Riksrevisjonen

Tradisjonelle virkemidler som drift, vedlikehold og holdningskampanjer er viktige, men ikke tilstrekkelig for å oppfylle ambisjonene innen trafikksikkerhet.

Artikkelforfatter Ragnhild Wahl jobber som forskningsdirektør i ITS Norway. <i>Foto:  johannes sveen ekrem</i>
Artikkelforfatter Ragnhild Wahl jobber som forskningsdirektør i ITS Norway. Foto:  johannes sveen ekrem

Dette er også påpekt av Riksrevisjonen, som kritiserer at betydelig økte kostnader til drift og vedlikehold, ikke har ført til tryggere veger. Vi trenger nye effektive og treffsikre virkemidler. Her vil teknologi og intelligente transportsystemer gi betydelige bidrag.

Moderne biler er utstyrt med avanserte førerstøttesystemer.

Eksempler på dette er automatisk tilpasning av fart og avstand, antiskrenssystem og blokkeringsfrie bremser. Disse systemene bruker sensorer og avanserte algoritmer for å overvåke kjøretøyets omgivelser og gi føreren advarsler eller assistanse i farlige situasjoner.

Lone-Eirin Lervåg jobber som prosjektleder i ITS Norway. <i>Foto:  SYNLIG.NO</i>
Lone-Eirin Lervåg jobber som prosjektleder i ITS Norway. Foto:  SYNLIG.NO

Alkolås og fartsperre

Systemene kan oppdage fotgjengere, bremse automatisk i nødstilfeller eller varsle føreren om å holde seg innenfor kjørefeltet. Noen ganger er det også riktig å aktivt forhindre føreren i å ta risikable valg, for eksempel med alkolås og fartssperre.

Slik kan vi unngå farlige situasjoner og kompensere for menneskelige feil, og dermed forebygge ulykker. Automatiserte kjøretøy forventes å være blant de viktigste tiltakene for å unngå trafikkulykker i fremtiden.   

Banebrytende teknologi gjør det mulig for kjøretøy å utveksle informasjon med hverandre i sanntid. Dette betyr at biler kan varsle hverandre om farlige situasjoner, som for eksempel kollisjoner, glatte veger eller vegarbeid. Dermed kan førerne reagere raskere og ta nødvendige forholdsregler. Slike teknologier kan redusere ulykker og redde liv.

Ny teknologi

Teknologi gjør det også mulig for bilene å kommunisere med infrastrukturen. Dette kan skape et mer effektivt og sikkert transportsystem. Et velkjent eksempel er kommunikasjonen mellom AutoPASS-brikken og bomstasjoner. I et fremtidsbilde kan både trafikkskilt og trafikklys erstattes av digital kommunikasjon med kjøretøy. Dette vil gi færre konflikter og ulykker i kryss, men også bidra til en jevnere trafikkstrøm og bedre samspill mellom trafikantene.  

Vi må sørge for at ny teknologi blir tatt i bruk og inngår i en helhetlig strategi for trafikksikkerhet. Dette må skje i stor skala for å få ønsket effekt. Det forutsetter at det finnes en digital infrastruktur, at vi har tilgang på nødvendige teknologiske løsninger, budsjetter til gjennomføring og at lover og regelverk gir nødvendige rammer.

Her er bilde av Flexicore i operasjon på mer enn 1000 meters dyp.
Les også

Havbunnsmineraler: Leteforslag møter sterk motstand

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.