Det norske batteriselskapet Vianode er ifølge en pressemelding valgt som strategisk leverandør av syntetisk grafittmateriale til amerikanske General Motors som skal bruke det i elbiler. Avtalen omfatter utvikling av storstilt produksjonskapasitet og levering av syntetisk anodegrafitt frem til 2033.
Ifølge pressemeldingen har avtalen en verdi på flere milliarder dollar for Vianode, uten at beløpet er nærmere angitt.
Grafittmaterialet skal leveres fra Vianodes anlegg i Nord-Amerika, med produksjonsstart i 2027. Avtalen, som inkluderer en minimum kjøpsforpliktelse, kommer etter en flerårig kvalifiseringsprosess for å vise at grafitten produsert ved pilotanlegget i Norge møter strenge ytelses- og valideringskrav.
– Vår nylige etablering av Vianode Nord-Amerika, og denne avtalen om å forsyne GMs nordamerikanske EV-virksomhet, er viktige byggesteiner for en lokal, robust forsyningskjede for kritiske batterimaterialer utenfor Asia, sier administrerende direktør Burkhard Straube i Vianode i pressemeldingen.
Lavere karbonutslipp
Syntetisk grafitt produseres i produksjonsprosesser med høy temperatur og skiller seg fra naturlig grafitt som vanligvis utvinnes fra karbonrike bergformasjoner.
Ifølge Vianode produserer de grafittmaterialet med 90 prosent lavere karbonutslipp enn konvensjonelle metoder. Materialet er en viktig komponent i litium-ion-batterier, og utgjør den tyngste komponenten i batteriet.
– Dette prosjektet vil bidra til å fremme vår batteriteknologi og skape større verdi for våre kunder, sier global innkjøpssjef Jeff Morrison i General Motors i meldingen.
Vianode har produsert syntetisk grafitt ved sitt pilotanlegg i Kristiansand siden 2021. I 2022 åpnet selskapets teknologisenter i samme by, og den første fullskala produksjonsfabrikken på Herøya startet produksjon i andre halvår i fjor. Ifølge selskapet den eneste fullskala fabrikken for syntetisk grafittprosuksjon i verden.
Vianode, som er eid av Hydro og investeringsselskapet Altor, har ambisjon om å levere avansert batterimateriale til tre millioner elektriske biler i året innen 2030.
Hydro har investert 100 millioner i kriserammet batteriselskap