Lørentunnelen inngår i Ring 3. Den får to løp, hvert med tre felt. Begge løpene blir 1 028 meter lange. Trafikken gjennom tunnelen blir formidabel. Gjennomsnittlig årsdøgntrafikk på strekningen som skal erstattes var over 75 000 i 2005. Det aller meste av denne trafikken vil gå gjennom tunnelen når den blir ferdig.
Vegvesenet har lagt opp til at det kan monteres maksimalt 33 impulsventilatorer i østgående løp og 26 i vestgående, men det er ikke sikkert at det blir så mange. Hvis en leverandør kan tilby noe med større kapasitet, vil Vegvesenet holde den muligheten åpen. For øvrig skal det monteres fire store og to små impulsventilatorer i rampen som skal ta trafikken fra Østre Aker vei (riksveg 163) til Lørentunnelen.
Det blir også vertikal ventilasjon i tunnelen. I vestgående løp blir det maksimalt fem sjaktvifter, i østgående maksimalt fire. Disse viftene skal blåse luften ut gjennom to ventilasjonstårn. De blir bygd over portalene i den enden av hvert løp hvor bilene kommer ut.
Entreprisen omfatter både levering og montering av sjaktviftene. Den omfatter også levering av to traverskraner som skal brukes til montering og demontering av sjaktviftene når de trenger vedlikehold. Videre skal det leveres impulsventilatorer til Økerntunnelen. Det er en 320 meter lang tre-felts betongtunnel som inngår i Østre Aker Vei. Den blir atskillig enklere å ventilere enn Lørentunnelen. Her blir det bare montert to impulsventilatorer i hvert løp.