Forlengingen av Viketunnelen har gått i rekordtempo fra det første initiativet ble tatt etter steinraset i august 2003 til ferdig tunnel i mai 2005. Det er bygd 1100 meter ny tunnel som knytter seg til den gamle Viketunnelen et godt stykke inne i tunnelen. Den nye Viketunnelen er blitt 4250 meter lang, og netto er den forlenget med 700 meter.
Etter plan
Det er Mika AS som har bygd tunnelen i det rasfarlige området, og byggherre har vært Statens vegvesen. Byggeleder for Statens vegvesen, Jon Magne Frisvoll, sier til Våre Veger at alt har gått etter planen. -Vi startet med forskjæringen våren 2004, og åpningstidspunktet i mai i år var som forutsatt.
Den nye tunnelen har kostet 52 millioner kroner, og for den investeringen er det verste rasløpet på hele Eikesdalsvegen eliminert. Her kom det både steinmasser, vann- og snømasser ned fra fjellet, og gjorde tilværelsen utrygg for folket i Eikesdal, spesielt om vinteren.
Fortsatt rasfare
Frisvoll kjenner forholdene på Eikesdalsvegen godt. Han sier at det fortsatt gjenstår rasfarlige punker. Det største tiltaket som gjenstår er en tunnel forbi Ågothammeren. Denne tunnelen vil bli 1300 meter lang. Foreløpig er det ikke bevilget penger til denne tunnelen.
-Bortsett fra dette, er det kun en rekke mindre tiltak som må gjennomføres for å gjøre Eikesdalsvegen så trygg vi kan gjøre den. Helt trygg vil den aldri kunne bli, sier Frisvoll.
For utførende entreprenør, Mika AS, er det en fjær i hatten at tidsplanen har holdt til tross for mye snø og vanskelige arbeidsforhold i vinter. Det har vært flere avbrekk på grunn av snø og stor rasfare. Tunnelprosjektet er også bygd uten fraværskader i det hele tatt. Antall uønskede hendelser er notert til om lag 30.