BRUER

Viktig E6-bru i Trondheim skal repareres innen utgangen av året

Kontrakten gjelder for Kroppan Østre som ble bygget i 1975, der kantdrager med tilhørende rekkverk skal byttes ut.

Den ene av de to parallelle Kroppangbruene på E6 gjennom Trondheim er moden for litt oppgradering nå.
Den ene av de to parallelle Kroppangbruene på E6 gjennom Trondheim er moden for litt oppgradering nå. Foto: Christian Nesset
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
22. feb. 2021 - 13:47

Kroppan østre er en 11-spenns spennarmert kassebru med totallengde på 402,5 meter. Brua ble bygget i 1975, og har en totalbredde på 13,3 meter. Den er en av to parallelle bruer som fører E6 over Nidelva i Trondheim. Den vestre brua, som for øvrig er ganske identisk, ble bygget 15 år senere enn søsterbrua. Nå er Kroppan Østre preget av tidens tann, og moden for reparasjoner.

Byggeleder Trine Våbenø forteller til Veier24 at arbeidene i hovedsak omfatter utskifting av nordre brufuge samt oppbygging av en 400 meter lang ny kantdrager med tilhørende kjøresterkt rekkverk på østre side.

I kontrakten som nå er lyst ut, er det lagt inn opsjon på at rekkverk og kantdragere på vestre side på den samme brua også skal skiftes ut. At dette er lagt inn som en opsjon, har å gjøre med at det i utlysingsøyeblikket ikke er budsjettrammer. I utgangspunktet skal rehabiliteringsarbeidene på brua dekkes av ekstrabevilgninger som koronatiltak.

I 2021 stoppet arbeidet i Moss sentrum opp, etter at det ble oppdaget et stort kvikkleirefelt i skråningen ned mot fjorden der et nytt dobbeltspor og stasjon skal bygges.
Les også

Har satt av seks uker til rettskrangel om grunnforhold

Entreprenøren bestemmer framdriftsplanen

Prosjektet har en frist til 1. desember 2021 ved utbedring av kantdrager på østre side og fugeskift i nord. Men ved bruk av opsjonen med utbedring av den vestre kantdrageren, har prosjektet en frist til 1. august 2022. Fugeskift har en delfrist satt til 1. september 2021.

– I denne fremdriftsplanen har vi lagt inn muligheten for at det ikke er høy aktivitet på anlegget mellom 1. desember 2021 og 1. februar 2022. Dette gjør at entreprenøren har større fleksibilitet i sin framdriftsplan, og kan ta høyde for en ugunstig vinter eller andre uforutsette forhold. Fremdriftsplanen forutsetter bruk av opsjon, opplyser Statens vegvesen i konkurranseutlysingen.

3. mars vil Statens vegvesen gjennomføre en digital tilbudskonferanse.

Tilbudsfrist er satt til 24. mars.

Brua er over 400 meter lang og delt inn i 11 spenn. <i>Foto:  Wikipedia</i>
Brua er over 400 meter lang og delt inn i 11 spenn. Foto:  Wikipedia
Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.