– Enhver dott kan bruke penger, men det krever god styring og ledelse for å gjennomføre tiltakene. Jeg vil måles på om vi gjorde det vi skulle, ikke bare at vi svidde av pengene, sier Solvik-Olsen til Nettavisen.
Han vil gjøre store endringer i hvordan infrastrukturutbyggingen i Norge skal planlegges, når han idag sender sine forslag til Vegvesenet, Jernbaneverket og Kystverket.
Stiller spørsmål
De største endringene går ut på at regjeringen vil spørre de tre transportetatene om det er mulig å fjerne alt vedlikeholdsetterslep i løpet av neste NTP-periode.
Som NTB meldte onsdag, blir innføring av en ny motorvegplan del av den nye transportplanen, og planperioden skal utvides fra ti til tolv år. Det vil si at neste NTP, som legges fram våren 2017, skal gjelde fra 2018 til 2029 og ikke fra 2018 til 2027.
Lengre perspektiv
NTP skal ha et perspektiv der man ser fram mot 2050, og det skal utvikles en egen klimastrategi. Kategoriseringen av fylkesveger og riksveger skal vurderes på nytt.
Det største målet blir å ta igjen vedlikeholdsetterslepet, som ingen per i dag vet størrelsen på, men et gjennomsnittlig estimat ligger på rundt 58 milliarder kroner i året. Solvik-Olsen vil legge 10-15 milliarder på toppen av det hvert år, totalt 73 milliarder kroner i året. I beste fall betyr det dermed 876 milliarder kroner til samferdsel for neste NTP-periode, opplyser statsråden. (©NTB)