Statens vegvesen vil nå sette en grense for hvor lang tid de tillater at føreforholdene på veien ikke innfrir standardkravene.
I dag er det krav om for eksempel hvor mange centimeter snø veien kan ha til enhver tid, uavhengig av hvor lenge snøen blir liggende.
Bedre vinterveier
– Vi vil endre måten vi beskriver oppdraget til entreprenørene når det gjelder vintertjenesten. Dette vil gi publikum bedre service og bedre vinterveier. Rett og slett mer kvalitet for pengene, sier seksjonsleder Tor Sverre Thomassen i Vegdirektoratet til Vegen og vi.
Hittil har Statens vegvesen betalt en fast pris uansett hvor mye det snør i løpet av vinteren.
– Fem år er også den vanlige lengden på en funksjonskontrakt, sier seksjonslederen.
Tjener på latskap
Problemet er at entreprenørene i denne kontraktsformen tjener på ikke å gjøre noe.
– Det blir feil. For å være sikre på at vi får topp kvalitet ute på veien, vil vi derfor betale ekstra for snørydding, salting eller strøing når vi får harde vintre. Det er riktigere at Staten tar den økonomiske risikoen ved uvanlig harde vintre, sier Thomassen.
Ekstra betalt
Det betyr at entreprenøren får ekstra betalt når det er behov for større innsats – i stedet for å trekke entreprenøren som en straffereaksjon når standarden ikke innfris.
– Vi vil også bli bedre på å informere publikum om hva de kan vente av oss ute på veiene. Noen steder i landet har Vegvesenet allerede gjort en innsats på informasjon til brukerne. Men nå må vi få et nasjonalt løft slik at alle får tilgang på god og pålitelig informasjon om hva vi forplikter oss til å levere vinterstid, sier Thomassen.
Strategi
Strategien for informasjonstiltaket er ennå ikke klar, ifølge Vegen og vi.
I hovedtrekk skal Vegvesenet forklare hvilke veier som saltes, hvilke veier som man må forvente at har snødekke som brøytes, og hvor lenge folk må akseptere å vente før snørydding skjer på grunn av snøfall eller store temperaturendringer.