Ifølge General Motors skal Buicken, som ennå ikke er døpt med modellnavn, lanseres i vanlige bensinutgaver neste år og som plug-in-hybrid i 2011.
Dermed kan den bli den første masseproduserte ladbare hybrid-SUV-en på markedet, håper GM i en pressemelding .
Fra hylla til Volt
Mot slutten av 2010 kommer SUV-en i bensinutgaver som skal klare 30 miles per gallon (mpg), eller 0,78 liter på mila.
Året etter lanseres den som ladbar hybrid med litium-ionebatterier fra koreanske LG Chem og den samme ladeteknologien som er utviklet for GMs framdriftssystem Voltec som kommer i Chevy Volt og Opel Ampera.
Batteriene produseres av Compact Power på vegne av LG Chem. Compact Power fikk tidligere denne uka 151,4 millioner dollar (947 millioner kroner) i statlig utviklingsstøtte.
Les også: 15 milliarder kroner til elbiler
Ingen seriehybrid
Selv om den nye Buicken henter både Voltec-systemet og batteriene fra Volt, er det en ganske stor forskjell:
Volt er en ren seriehybrid, eller «elbil med rekkeviddeforlenger» som GM selv foretrekker å kalle den. Det vil si at den kjører på utelukkende el så lenge batteriene holder (seks mil, ifølge produsenten). Forbrenningsmotoren er ikke en del av drivlinja, men et aggregat som genererer elektrisitet til batteriene.
Den kommende SUV-en har fått en strippet versjon av LG-pakken på kun 8 kWh, noe som kun er nok til 10 miles (16 km) på batteridrift. I stedet skal Buicken bruke en kombinasjon av elektromotor og forbrenningsmotor ute på veien. Det blir altså en parallell/serie-hybrid på linje med for eksempel Toyota Prius og SUV-en Lexus RX400h.
Full krasj mellom Toyota og GM
Ergo kan den varslede GM-hybriden i selve plug-in-prestasjonene på papiret minne litt om hjemmebygg og konverterte Priuser, som for eksempel den Eidsiva Energi.
Les mer om testturen her: Bilframtiden er på Hamar