SAMFERDSEL

Revidert: Kutter kollektivprosjekter i byene - gir mer til riksveier

Kutter i Fornebubanen og punger ut til tunnelsøksmål.

Regjeringen sier de vektlegger å prioritere eksisterende veier i revidert nasjonalbudsjett. Illustrasjon fra det planlagte fellesprosjektet E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle som ble utsatt i statsbudsjettet i høst, men tatt inn igjen etter forhandlinger med SV.
Regjeringen sier de vektlegger å prioritere eksisterende veier i revidert nasjonalbudsjett. Illustrasjon fra det planlagte fellesprosjektet E16 og Vossebanen Arna-Stanghelle som ble utsatt i statsbudsjettet i høst, men tatt inn igjen etter forhandlinger med SV. Skjermbilde: Statens vegvesen/Red Ant
Tia KarlsenTia KarlsenJournalist
11. mai 2023 - 11:37

Det har lenge blitt varslet kutt i samferdselssektoren. Krig, energikrise og historisk prisvekst fikk samferdselsminister Jon-Ivar Nygård til å varsle om trangere tider allerede i mai i fjor.

I det nye, reviderte nasjonalbudsjettet som ble lagt fram torsdag, ble det klart at regjeringen setter skipstunnelen på Stad på vent.

Samtidig får Fornebubanen i Oslo og Viken, bussveien på Nord-Jæren og metrobuss i Trondheim får redusert sine bevilgninger med til sammen 460 millioner. 

Kuttene begrunnes med lavere fremdrift enn forutsatt og redusert behov for midler i de aktuelle prosjektene.

Fornebubanen får 190 millioner mindre

– Det er ingen dramatikk i dette, sier Line Fredriksen, kommunikasjonsdirektør i Fornebubanen til TU.

Hun bekrefter at prosjektet har et redusert behov for statlig tilskudd i år. Årsaken er at Fornebubanen, som opprinnelig skulle stå klar i 2027, er utsatt til 2029.

Overføringene fra regjeringen reduseres med 190 millioner kroner i år, men disse blir hensyntatt i 2024, opplyser Fredriksen.

Må punge ut til Ryfast-søksmål

Nesten en like stor sum som kuttet til kollektivtransport-prosjektene, 400 millioner kroner, har regjeringen bevilget til å dekke utgifter til et søksmål.

Kostnadssmellen kommer etter at entreprenøren JV Implenia Stangeland saksøkte Samferdselsdepartementet om krav knyttet til grunnforhold under byggingen av Eiganestunnelen på Ryfast, og vant i lagmannsretten.

«Rekordhøy» satsing på vedlikehold

Riksveiene kommer også godt ut i det reviderte budsjettet. Regjeringen bevilger 1,2 milliarder kroner mer til vedlikehold på disse enn det som var tilfelle i høstens statsbudsjett.

– Denne regjeringen fører en ansvarlig veipolitikk, sier samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i en pressemelding der bevilgningen annonseres.

– Styrkingen vi nå foreslår vil bidra til en rekordhøy satsing på drift og vedlikehold, og viser at regjeringen prioriterer å ta vare på de veiene vi har.

Det understrekes at de 1,2 milliardene som nå bevilges, kommer i tillegg til styrkingen med en milliard i statsbudsjettet for 2023.

Det samlede budsjettet til drift og vedlikehold øker dermed fra 9,4 til 10,6 milliarder kroner.

Nygård: Vil kunne hindre forfallet på norske veier i år

Ifølge en rapport fra Rådgivende ingeniørers forening, ligger vedlikeholdsetterslepet på riks- fylkes- og kommunale veier på 2300 milliarder kroner fram til 2030.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

Samferdselsminsteren mener at bevilgningen i et reviderte budsjettet nærmer seg et nivå der man vil kunne forhindre nytt forfall på norske veier i år.

Statens vegvesen vil prioritere vedlikeholdstiltak som kan startes opp i 2023, og pengene skal blant annet gå til dekklegging, bergsikring, drenering, vedlikehold av bru og tunnel, rekkverk, veiutstyr, elektro-, og trafikksikringstiltak.

Nygård har tidligere meddelt til TU at de store kuttene i samferdselssektoren først vil komme neste år, når ny Nasjonal transportplan for 2025-36 legges fram.

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.