Tirsdag var jeg i Stockholm. Anledningen var en etterlengtet prøvetur med «flyvebåten» Candela P-12. Den helelektriske farkosten er 11,99 meter lang (viktig å holde seg under 12!), kan ta 30 passasjerer og har en rekkevidde på 40 nautiske mil.
Sømløst løft
Når fartøyet passerer 14-15 knop, løfter det seg opp på foiler, ca. én meter over vannet. Optimal fart er 25 knop. Konseptet passer dermed godt for litt lengre strekninger uten strenge fartsbegrensninger.
Fremtidsvyer? Nei da, Candela P-12 går allerede i pilottrafikk i Stockholms skjærgård. Og besøket var absolutt verdt turen. Den kjappe dommen er at reisen var stille, komfortabel og rask. Ferden opp i – og ned fra – flyvemodus var bemerkelsesverdig sømløs.
Norsk kusine
Candelas norske kusine heter Hyke Shuttle. Også dette fartøyet er helelektrisk, kan ta 50 passasjerer og har allerede gått i rute i Fredrikstad i noen måneder. I motsetning til sin svenske slektning er Hyke Shuttle et alternativ for lave hastigheter. Det vil si seilingsavstander kortere én nautisk mil og under ti minutter. Fordelen for begge fartøystypene er at de er langt rimeligere å operere enn sine fossilslukende forgjengere. Og, som sagt, langt mer stille og komfortabel. Og i tillegg fri for vibrasjoner fra fossile motorer.
Sammen i Drammen
Med dette som bakgunn var det ekstra spennende å delta på Mobilitetskonferansen i Drammen denne uken. Temaene var mange, men innføring av elektriske – og etter hvert autonome – ferger var ekstra inspirerende.
For det første ligger byen ved elv og fjord. For det andre har den ikke utnyttet vannveiene tidligere – slik som for eksempel Fredrikstad. Og for det tredje preges byen av ikke å ha fått til en byvekstavtale. Drammen er dermed fastlåst hva angår utvikling av nye og gode trafikale løsninger.
Nytt sykehus er joker
På toppen av dette skal Vestre Viken HF åpne nytt sykehus etter sommeren neste år. Det ligger ved vannet, i gåavstand fra Brakerøya stasjon. Selv om det høres bra ut for både ansatte og besøkende til sykehuset, vil det ikke stoppe nok tog der til at det holder for å flytte alle som forventes å ha behov for transport til og fra sykehuset.
Eiendomsutviklere og næringsforeningen i regionen samlet seg derfor i selskapet Vannveien AS, for å utforske muligheten for nettopp å ta i bruk Drammenselven og fjorden som alternativ til manglende utvikling og orden på land. I stedet for å vente årevis på nye veiløsninger, er det nå et betydelig moment for å få realisert en løsning med bruk av elektriske passasjerferger. Elven ligger der – med Drammen stasjon og flere boligområder langs elvebredden. Uten håp om ny vei til Svelvik, som nå også er en del av Drammen kommune, fremstår fjorden som «gratis» alternativ ferdselsåre for å knytte flere av tettstedene langs strandkanten sammen.
Samling under Kjølen
Etter hvert har også Næringsforeningen i Drammensregionen (NFDR) og politikere samlet seg for å få passasjerfergene sjøsatt. Også Torghatten er involvert i initiativet.
Spesielt spennende er det at Candela og Hyke har funnet sammen i Drammen. De to løsningene utfyller hverandre perfekt i en by med «saktegående elv» og «rask fjord». Der seilingene er både korte & sakte – og lengre & raske.
I så måte kan dette virkelig bli en forbrødring under Kjølen.
Nei, prosjektet er ikke i havn. Men initiativet, argumentene og entusiasmen er på plass. Det er en modig spådom, men skulle Drammen lykkes med sitt initiativ, vil byen ta i bruk en kombinasjon av ny teknologi på en måte som vil smitte til andre «vannbyer» – verden over.
Kong Olavs sjalupp er modernisert og elektrifisert