Like før jul leverte Repsol og partnerne i Yme en ny utbyggingsplan for skandalefeltet. Den forrige utbyggingen ble skrotet uten å ha produsert så mye som en dråpe olje, etter at det i 2012 ble oppdaget at betongen i plattformbeina hadde begynt å sprekke opp.
Den forrige plattformen er fjernet, og tilbake i Nordsjøen står fundamentet og noen subseainstallasjoner på havbunnen.
Disse vil Repsol bruke også i den nye utbyggingen, til tross for at det er funnet sprekker også her.
- Miljødirektoratet ble nektet Yme-beregninger: Ikke deres bord, mener oljemyndighetene
Har teoretisk brukt opp sin utmattingslevetid
De komponentene som det er planlagt å bruke på nytt er lagringstank, caisson (del av fundamentet, red. anm.), rørledninger, bunnrammer og lossesystem. Eksisterende brønner skal brukes, men det er også planlagt boring av nye brønner.
Ifølge Petroleumstilsynet har flere posisjoner i leggfundamentene teoretisk brukt opp sin utmattingslevetid, og det er oppdaget sprekker. Det er også sprekker i betongen mellom caisson og lagertanken.
Dette kommer frem i et brev fra tilsynsmyndigheten til Repsol, hvor Ptil varsler at de vil se nærmere på de analysene som oljeselskapet har gjort.
– Målet er å få innblikk i de analysene som er gjort, både av måledata og av utmatting av caisson, den permanente støtterammen (CPS) og av leggfundamentene for å se om analysene og vurderingen om å bruke det eksisterende konstruksjonsdelene med sprekker og lav utmattingslevetid er fornuftig. Videre at verifikasjonene er dekkende, skriver Petroleumstilsynet.
Ifølge Ptil viser de nye analysene til Repsol at med installeringen av CPS-en vil ikke utmattingsskadene øke særlig mer.
Møtet mellom Ptil og Repsol skal finne sted i april, og vil gå over to dager.
- Plattform-eieren vil fortsatt ha mer: Får to milliarder på byggeforsikringen etter Yme-skandalen
Eget verifikasjonsprogram
Repsol forklarer i en e-post til Teknisk Ukeblad at utstyr som allerede er installert på feltet har vært gjenstand for et eget verifikasjonsprogram, i tillegg til det vanlige vedlikeholdsprogrammet.
– Dette er gjort for å ivareta at sikkerhet, funksjonalitet, samsvar med regelverk og integritet er ivaretatt i forventet levetid, opplyser pressetalsperson Grethe Elise Foldnes i Repsol Norge.
Det vil si at utstyr installert på feltet blir inspisert jevnlig, noen områder så hyppig som hvert halvår.
– Hvis det blir funnet noe som er bekymringsverdig, vil dette bli reparert.
Foldnes skriver at tilsynet er et element i Ptil sin oppfølging av utbyggingen av Yme-feltet.
– Med tanke på det faktum at vi vil gjenbruke tidligere installerte konstruksjoner, og med kjente utfordringer knyttet til strukturell integritet, ser vi dette tilsynet som en naturlig del av Ptil sin tilsynsvirksomhet.
- Norsk selskap bak verdens mest avanserte radar for oljesøl: Den bruker nå MIT til å forske på monsterbølger
– Oppmerksom på mulige utfordringer
Petroleumstilsynet svarer at de vil avvente å kommentere saken til resultatet av tilsynet er klart.
– Vi ønsker ikke å forskuttere problemstillinger angående dette nå, sier Eileen Brundtland, pressekontakt i Petroleumstilsynet til Teknisk Ukeblad.
– Vi er naturligvis oppmerksom på mulige utfordringer knyttet til gjenbruk av eksisterende struktur, derfor ønsker vi å se nærmere på dette i et eget tilsyn, legger hun til.
- Rettsdokumenter gir unik innsikt: – Yme ville blitt åtte år forsinket
- Designfeil kan være årsaken: Hevder dette bildet viser starten på hele milliardskandalen
Rettighetshavere i Yme-feltet er Repsol (55 prosent), Lotos Exploration and Production Norge AS (20 prosent), Okea AS (15 prosent) og Kufpec Norway AS (10 prosent).
De utvinnbare oljereservene fra Yme-feltet er beregnet til om lag 65 millioner fat totalt ved produksjon over 10 år. Første olje fra Yme er planlagt for første halvdel av 2020.
Produksjon planlegges fra den innleide, oppjekkbare, bore- og produksjonsinnretningen Mærsk Inspirer. Den skal modifiseres og tilpasses drift på Yme.
I tillegg kommer de eksisterende installasjonene fra forrige utbygging som skal gjenbrukes.
- Løftet 13.000 tonn på 60 sekunder: Her fjernes Yme-plattformen