NYHETER

Vil bruke statlig plan på ny E16

Fylkesmannen i Buskerud anbefaler bruk av statlig plan for å få fortgang i reguleringsarbeidet med ny E16 mellom Skaret og Hønefoss.

Fra Skaret slik det vil se ut etter utbyggingen,  som blir startpunkt for regleringsplanen videre på E16 mot Hønefoss. Ill: Statens vegvesen og ViaNova
Fra Skaret slik det vil se ut etter utbyggingen, som blir startpunkt for regleringsplanen videre på E16 mot Hønefoss. Ill: Statens vegvesen og ViaNova
Jarle SkoglundJarle SkoglundJournalist
12. des. 2013 - 14:13

Arbeidet med å fastsette ny trase for en firefelts E16 har pågått gjennom lang tid med oppstart i 2007. For å sikre gjennomføring av slike viktige og omfattende vegprosjekter er det viktig at det det fattes beslutninger som bidrar til at tiltaket kan iverksettes. 

Fylkesmannen har merket seg innspillene fra innstillingen til Stortinget om Nasjonal transportplan 2014-2023 der Jernbaneverket får et utredningsoppdrag der det vurderes utbyggingsalternativer med dobbeltspor og høyere hastighetsstandard enn det som lå til grunn for arbeidet med konseptvalgutredningen. Det er også pekt på at det må vurderes om det er nødvendig med statlig reguleringsplan.

Fylkesmannen mener å ha oppfattet signaler fra Samferdselsdepartementet om at det bør vurderes felles trasé for bane og veg. Fylkesmannen vil derfor anbefale at det utarbeides og vedtas statlig reguleringsplan .

Les mer om:
Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.