Svenske Trafikverket har i flere år jobbet aktivt for å få på plass flere testtrekninger med elektriske veier.
Et av dem er den en mil lange strekningen mellom Arlanda Lufthavn og godsterminalen på Rosersberg logistikkområde.
Entreprenøren NCC har i samarbeid med en rekke aktører kastet seg inn i kampen om å bli leverandør av den elektriske veien. Ytterligere tre konsortier er med i jakten på oppdraget.
Frakte post
NCC har blant annet inngått samarbeid med den svenske gründeren og oppfinneren Gunnar Asplund, som står bak teknologien Elways.
– El-veien skal brukes til å frakte varer til og fra godsterminalen til Arlanda Lufthavn, som ligger rundt en mil unna. Vi har blant annet inngått samarbeid med PostNord, slik at postpakker vil bli fraktet med vår el-vei, sier Asplund til Teknisk Ukeblad.
Godsterminalen har et av Sveriges største solcelleanlegg på taket. El-veien skal imidlertid hente strøm direkte fra det lokale elnettet, ifølge Asplund.
Les også: Sjekk kartet: Her kommer det ny asfalt i år
Teststrekning
Asplund har allerede anlagt en nå totalt 350 meter lang testvei i tilknytning til Arlanda Lufthavn.
Elways-konseptet bygger på flere patenter, blant annet på en løsning som skal koble bilen på strømskinnen. Under bilen er en svingbar arm som registrerer om det er en strømskinne under kjøretøyet. Den elektriske skinnen i veien driver og lader bilen under kjøring.
– Når armen finner sporet magnetisk, blir kontakten automatisk stukket ned i sporet og får kontakt med lederne, sier Asplund.
Kjøretøyene som skal benyttes bygges om til formålet, og får blant annet nye bakhjul med innebygde motorer.
Les også: Denne asfalten lader elbilen mens du kjører
Fem millioner
– Hvor mye koster det å legge Elways?
– I stor skala vil det koste fem millioner kroner per kilometer å legge Elways inn i en eksisterende vei, sier Asplund, som ikke vil kommentere prislappen på Arlanda-veien av hensyn til den pågående konkurransen.
Også Volvo har bygget en 400 meter lang elektrifisert veistrekning ved bilfabrikantens testanlegg i Hällered utenfor Gøteborg. Volvos teknologi er imidlertid basert på induksjonslading, der batteriet i kjøretøyet lades mens det er på veien.
– El-veiene kan også integreres i eksisterende veinett. Med den teknologien vi har utviklet, kan vi legge til én km el-vei i timen, sier Hans Säll, koordinator for forretningsutvikling i NCC Roads og styreleder i konsortsiselskapet Elways i en pressemelding.