Ute i Nordsjøen ligger det en ubrukt og forlatt plattform. Den ble bygd i Abu Dhabi og har så mange feil og mangler at den kanskje må sendes på skraphaugen.
Den har kostet nærmere 12 milliarder og er et skrekkens eksempel på dårlig planlegging, prosjektering og bygging.
Med de norske oljeskattreglene kan Talisman som operatør avskrive 78 prosent av sine kostnader relatert til Yme.
Oljeskatten er et insentiv for å skape stor aktivitet på sokkelen. Den har gitt nasjonen et rekordstort oljefond på 4000 milliarder ettersom staten forsyner seg med tilsvarende 78 prosent av inntektene fra produksjonen.
Nå advares det mot en todeling av norsk økonomi. Norges Bank-sjef Øystein Olsen gjorde det i sin årstale. Vi er i ferd med å pådra oss såkalt «hollandsk syke».
Det vil si at vi tapper sokkelen for alt som er av olje- og gassressurser samtidig som stadig mer av vår økonomi blir avhengig av denne produksjonen. Lønns- og kostnadsnivået som preger oljenæringen, blir gradvis opplevd som et kvelertak på andre industriområder. Antall sysselsatte i industrien går ned.
De siste ukene har norsk verfts- og leverandørindustri fått merke hvordan de selv har vært med på å prise seg ut av markedet.
Statoil og andre oljeselskaper har gitt store milliardkontrakter til asiatiske verft. Forskjellen mellom norske og asiatiske anbud skal ha vært på hele 30 prosent.
Tendensen går i retning av at vi ikke lenger skal ha de store byggeoppdragene i Norge. Men vi er fortsatt best på kompetanse og teknologi og kan få være med på ingeniørarbeidet.
Vi skal kvalitetssikre det som bygges i andre land.
Det er grunn til å minne om at noen av de største forsinkelsene og overskridelsene på Snøhvit, Gudrun, Skarv, Goliat og andre store utbyggingsprosjekter har skjedd i forbindelse med bygging i utlandet.
Norsk verfts- og leverandørindustri må ta opp kampen med sine konkurrenter i Asia. Enten må regjeringen sørge for å bremse på aktivitetsnivået, eller så må industrien selv ta et oppgjør med de ansatte for å «fryse» lønningene og øke produktiviteten. Turnusen med to uker på og fire uker av bør stå for fall.
Den norske oljeskatten bidrar til høy aktivitet på norsk sokkel, men også mangelfull kostnadskontroll. Dette er en alvorlig svakhet ved dagens ordning.
Og derfor føles det helt galt at vi som skattebetalere skal Forventer å slippe unna 12 milliarder av regningen uten at det er produsert en dråpe olje.
Les også:
Frykter for fremtiden til norske verft