Vaklende kjøring, krasjing i rekkverk og manøvrering helt utenfor veimerkingen er et stadig vanligere syn i Oslos gater på natterstid i helgene.
Fredag denne uken kunne man i tillegg se denne typen el-sparkesykkekjøring på dagtid, da drøssevis av "fyllekjørere" troppet opp ved Østbanehallen i Oslo for å kjøre i fylla.
– Jeg ble faktisk litt skremt, sier Stephan Karlsen.
En aha-opplevelse
Karlsen er en av de som innrømmer å ha testet el-sparkesyklene hjem fra byen en sen lørdagskveld.
– Jeg tenkte "dette nailer jeg". Jeg har jo kjørt etter 7-8 øl før, men dette gikk jo ikke bra, sier han.
![PRØVDE SEG: Stephan Karlsen er overrasket over promilleeffekten. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>](https://images.gfx.no/290x/2462/2462876/DSC09682-Edit.jpg)
Det er Circ, et av de mange selskapene som leier ut el-sparkesykler i Oslo, som arrangerte fyllekjøringen.
Med og uten promillebriller fikk de som ønsket det teste sine kjøreferdigheter i normal- og alkoholpåvirket tilstand.
– Målet har vært å gi folk en aha-opplevelse, sier Arna Aegisdottir, som er norgessjef i Circ.
SE VIDEO: Øverst i denne artikkelen kan du se hvordan det gikk da TUs Mari Gisvold Solberg prøvde seg med promillebriller på el-sparkesykkel.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Ulovlig i fylla
El-sparkesyklene har for lengst inntatt gatene i flere store byer i Norge. Og selv om mange får stor nytte av de elektriske kjøretøyene, har det også oppstått utfordringer.
![NORGESSJEF: Arna Aegisdottir er norgessjef i Circ. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>](https://images.gfx.no/290x/2462/2462878/DSC09666.jpg)
Tall fra Oslo Skadelegevakt har den siste tiden vist at én av fem skader på el-sparkesykkel har skjedd med førere i alkoholpåvirket tilstand.
– Det er kun et mindretall av alle som kjører el-sparkesykkel som fyllekjører, men de som gjør det er ansvarlige for et urimelig antall ulykker. Vi ønsker å gjøre folk oppmerksomme på at det ikke er lov å benytte seg av el-sparkesykler i beruset tilstand. All form for fyllekjøring er uakseptabelt, så vi håper kampanjen vår kan øke bevisstheten hos brukeren rundt farene det er forbundet med, sier Aegiesdottir.
![Skipet skal seile mellom Brønnøy og Visnes med marmor til Omya Hustadmarmors produksjonsanlegg for kalsiumkarbonat i Elnesvågen.](https://images.gfx.no/130x87/2841/2841557/Berge_foto%2520bulkskip.jpg)
Norsk familierederi får verdens største bulkskip med batteri
– Ble skremt
Promillebrillene gir en opplevd følelse av å ha fra 0,6 til 2,5 i promille avhengig av hvilken brille du prøver. De gir endret syn, balanse, reaksjonsevne samt svekket avstands- og fartsbedømmelse.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
– Jeg ble faktisk litt skremt, jeg trodde ikke det skulle gå så dårlig, sier Karlsen, etter å ha testet brillene med høyest promille.
Han erkjenner at han ikke hadde kontroll over det elektriske kjøretøyet i det hele tatt.
– Kommer du til å kjøre el-sparkesykkel hjem fra byen igjen?
– Nei, det gjør jeg ikke. Jeg trodde virkelig ikke det skulle være så ille.
![PROMILLEBRILLER: TUs Mari Gisvold Solberg prøvde å kjøre el-sparkesykkel med disse promillebrillene. <i>Foto: Eirik Helland Urke</i>](https://images.gfx.no/580x/2462/2462877/DSC09650-Edit.jpg)
![Nuproship II får 12 millioner kroner fra Forskningsrådet. Det gleder professor Jan Emblemsbåg ved NTNU Ålesund.](https://images.gfx.no/130x87/2845/2845478/mari-sundli-tveit-fgt-00693--foto_thomas_keilman.png)
12 millioner til kjernekraft på skip