SAMFERDSEL

Vil forhindre fyllekjøring med elsparkesykler: Slik går det når Mari kjører med ølbriller

– Jeg trodde ikke det skulle gå så dårlig.

SE VIDEO: Her prøver TU seg på el-sparkesykkel med promillebriller.
24. aug. 2019 - 05:15

Vaklende kjøring, krasjing i rekkverk og manøvrering helt utenfor veimerkingen er et stadig vanligere syn i Oslos gater på natterstid i helgene.

Fredag denne uken kunne man i tillegg se denne typen el-sparkesykkekjøring på dagtid, da drøssevis av "fyllekjørere" troppet opp ved Østbanehallen i Oslo for å kjøre i fylla. 

– Jeg ble faktisk litt skremt, sier Stephan Karlsen. 

En aha-opplevelse

Karlsen er en av de som innrømmer å ha testet el-sparkesyklene hjem fra byen en sen lørdagskveld. 

– Jeg tenkte "dette nailer jeg". Jeg har jo kjørt etter 7-8 øl før, men dette gikk jo ikke bra, sier han. 

PRØVDE SEG: Stephan Karlsen er overrasket over promilleeffekten. <i>Foto:  Eirik Helland Urke</i>
PRØVDE SEG: Stephan Karlsen er overrasket over promilleeffekten. Foto:  Eirik Helland Urke

Det er Circ, et av de mange selskapene som leier ut el-sparkesykler i Oslo, som arrangerte fyllekjøringen. 

Med og uten promillebriller fikk de som ønsket det teste sine kjøreferdigheter i normal- og alkoholpåvirket tilstand.

– Målet har vært å gi folk en aha-opplevelse, sier Arna Aegisdottir, som er norgessjef i Circ.

SE VIDEO: Øverst i denne artikkelen kan du se hvordan det gikk da TUs Mari Gisvold Solberg prøvde seg med promillebriller på el-sparkesykkel.

Ulovlig i fylla 

El-sparkesyklene har for lengst inntatt gatene i flere store byer i Norge. Og selv om mange får stor nytte av de elektriske kjøretøyene, har det også oppstått utfordringer.

NORGESSJEF: Arna Aegisdottir er norgessjef i Circ. <i>Foto:  Eirik Helland Urke</i>
NORGESSJEF: Arna Aegisdottir er norgessjef i Circ. Foto:  Eirik Helland Urke

Tall fra Oslo Skadelegevakt har den siste tiden vist at én av fem skader på el-sparkesykkel har skjedd med førere i alkoholpåvirket tilstand.

– Det er kun et mindretall av alle som kjører el-sparkesykkel som fyllekjører, men de som gjør det er ansvarlige for et urimelig antall ulykker. Vi ønsker å gjøre folk oppmerksomme på at det ikke er lov å benytte seg av el-sparkesykler i beruset tilstand. All form for fyllekjøring er uakseptabelt, så vi håper kampanjen vår kan øke bevisstheten hos brukeren rundt farene det er forbundet med, sier Aegiesdottir.

Line og Per Wienche bor i Henry Lehres vei 7D. Huset har siden 2018 vært en del av utbyggingen av E18 Vestkorridoren, men paret ved fremdeles ikke når huset deres skal rives.
Les også

E18-utvidelse vil føre til at huset rives – har ventet 12 år på avklaring

– Ble skremt

Promillebrillene gir en opplevd følelse av å ha fra 0,6 til 2,5 i promille avhengig av hvilken brille du prøver. De gir endret syn, balanse, reaksjonsevne samt svekket avstands- og fartsbedømmelse.

Artikkelen fortsetter etter annonsen
annonse
Innovasjon Norge
Trer frem med omstilling som innstilling
Trer frem med omstilling som innstilling

– Jeg ble faktisk litt skremt, jeg trodde ikke det skulle gå så dårlig, sier Karlsen, etter å ha testet brillene med høyest promille. 

Han erkjenner at han ikke hadde kontroll over det elektriske kjøretøyet i det hele tatt. 

– Kommer du til å kjøre el-sparkesykkel hjem fra byen igjen? 

– Nei, det gjør jeg ikke. Jeg trodde virkelig ikke det skulle være så ille. 

PROMILLEBRILLER: TUs Mari Gisvold Solberg prøvde å kjøre el-sparkesykkel med disse promillebrillene. <i>Foto:  Eirik Helland Urke</i>
PROMILLEBRILLER: TUs Mari Gisvold Solberg prøvde å kjøre el-sparkesykkel med disse promillebrillene. Foto:  Eirik Helland Urke
Baugen på Titanic ruster opp. Det var nettopp ved baugen at den ikoniske scenen med Leonardo DeCaprio og Kate Winslet utspant seg i filmen «Titanic» fra 1997.
Les også

Titanic er i ferd med å gå i oppløsning

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.