– Vi risikerer en todeling av norsk næringsliv mellom de som opererer nasjonalt og vårt internasjonale næringsliv. Det er behov for ytterligere tiltak for å trygge verdiskaping og sysselsetting langs hele norskekysten, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet.
Få nye kontrakter
Han påpeker at det i løpet av 2009 kun er inngått en håndfull nye kontrakter ved norske verft. Det er rundt 100 offshoreskip i bestilling ved norske verft, men kun halvparten av disse er finansiert.
– Vi står nå overfor store utfordringer med hensyn til å opprettholde aktivitet og arbeidsplasser i de maritime næringer, sier Sturla Henriksen.
Presses av bankene
Henriksen er bekymret for utviklingen hvor private banker presser rederiene og verftene til å søke finansiering gjennom Garantiinstituttet for Eksportkreditt, Giek og og Eksportfinans.
– Situasjonen krever at myndighetene følger situasjonen nøye og åpner for større fleksibilitet i anvendelsen av Eksportfinans midler i tiden som kommer, sier han.
Mister likviditet
I tillegg til bankenes vanskeligheter med å skaffe kapital kommer regjeringens krav om innbetaling av tidligere avsatte skattemidler på til sammen 14 milliarder kroner.
Henriksen mener at dette svekker egenkapitalen i de maritime næringene ytterligere.
– I dagens situasjon er likviditet kritisk avgjørende for næringens mulighet til å overleve i tiden fremover. Rederiforbundet foreslår derfor at tidspunktet for innbetaling av skattemidllene forskyves, sier Henriksen.
Blir liggende
Et verft som rammes av finanskrisen er Bergen Group Fosen i Rissa.
Der ligger konstruksjonsskipet "Deep Cygnus" fortsatt ved verftet etter at eierne ikke greier å skaffe kapital.
Det samme gjelder for ni andre skip som er bestilt ved verftet, hvor rederne sliter med å skaffe tilstrekkelig kapital, slik at de kan bygges og leveres.
Allerede er over 30 arbeidere permitterte på grunn av de finansielle vanskelighetene.