– Vi risikerer en todeling av norsk næringsliv mellom de som opererer nasjonalt og vårt internasjonale næringsliv. Det er behov for ytterligere tiltak for å trygge verdiskaping og sysselsetting langs hele norskekysten, sier administrerende direktør Sturla Henriksen i Rederiforbundet.
Få nye kontrakter
Han påpeker at det i løpet av 2009 kun er inngått en håndfull nye kontrakter ved norske verft. Det er rundt 100 offshoreskip i bestilling ved norske verft, men kun halvparten av disse er finansiert.
– Vi står nå overfor store utfordringer med hensyn til å opprettholde aktivitet og arbeidsplasser i de maritime næringer, sier Sturla Henriksen.
Presses av bankene
Henriksen er bekymret for utviklingen hvor private banker presser rederiene og verftene til å søke finansiering gjennom Garantiinstituttet for Eksportkreditt, Giek og og Eksportfinans.
– Situasjonen krever at myndighetene følger situasjonen nøye og åpner for større fleksibilitet i anvendelsen av Eksportfinans midler i tiden som kommer, sier han.
![HP Norge](https://images.gfx.no/80x/2757/2757793/hp%2520logo.png)
![](https://images.gfx.no/cx0,cy1244,cw8192,ch2731,2000x/2848/2848258/hp_day4_roz_ambiente_maja_0384_shot_086%2520(1).jpg)
Mister likviditet
I tillegg til bankenes vanskeligheter med å skaffe kapital kommer regjeringens krav om innbetaling av tidligere avsatte skattemidler på til sammen 14 milliarder kroner.
Henriksen mener at dette svekker egenkapitalen i de maritime næringene ytterligere.
– I dagens situasjon er likviditet kritisk avgjørende for næringens mulighet til å overleve i tiden fremover. Rederiforbundet foreslår derfor at tidspunktet for innbetaling av skattemidllene forskyves, sier Henriksen.
![Innovasjon Norge](https://images.gfx.no/80x/2828/2828923/df17d6fe-c2a4-45b1-ada6-7cd31fc3c531.png)
![Derfor har norske bedrifter et unikt forsprang i India nå](https://images.gfx.no/1000x333/2846/2846314/image.png)
Blir liggende
Et verft som rammes av finanskrisen er Bergen Group Fosen i Rissa.
Der ligger konstruksjonsskipet "Deep Cygnus" fortsatt ved verftet etter at eierne ikke greier å skaffe kapital.
Det samme gjelder for ni andre skip som er bestilt ved verftet, hvor rederne sliter med å skaffe tilstrekkelig kapital, slik at de kan bygges og leveres.
Allerede er over 30 arbeidere permitterte på grunn av de finansielle vanskelighetene.