SAMFERDSEL

Vil fortsette utredning om toetasjes tog – kan tidligst komme om syv år

Regjeringen anbefalte i fjor toetasjes tog på Østlandet. Nå vil Norske tog jobbe videre med løsningen.

På S-banen i Zürich i Sveits har de hatt toetasjes tog i mange år.
På S-banen i Zürich i Sveits har de hatt toetasjes tog i mange år. Foto: Kabelleger/David Gubler/Wikimedia (CC BY-SA 3.0)
20. juni 2024 - 07:53

Det vil koste 8,5 milliarder kroner å innføre toetasjes tog på Østlandet, konkluderte Jernbanedirektoratet i fjor. 

Nå ønsker Norske tog å se videre på løsningen. I et notat til Samferdselsdepartementet underbygger de datagrunnlaget for anbefalingen i fjor og skriver at de mener det er viktig å bruke tid fremover på å avklare om toetasjes tog er riktig i Norge. 

Det skriver NRK.no

Må avklare flere punkter

Det var Jernbanedirektoratet som på oppdrag fra Samferdselsdepartementet anbefalte toetasjes tog som et tiltak for å øke kapasiteten for regiontogene på Østlandet.

Ifølge direktoratet vil det gi 40 prosent bedre kapasitet enn i dag. 

For å gå vider med løsningen mener Norske Tog det er flere punkter som må avklares. 

I notatet viser de til at man må se mer på hva slags ruteplan togene skal kjøre, hvordan konseptet fungerer med akselerasjon og bremsekrefter og hvor fort passasjerene kan komme seg av og på toget, skriver NRK. 

Tidligst om syv år

Om det blir aktuelt med toetasjes tog, er det tidligst i 2031, da en god del tog vil bli utrangert i perioden 2031 til 2035. 

Materielldirektør Kjell-Arthur Abrahamsen i Norske tog mener en videre utredning vil gi dem kontroll på alle infrastrukturtiltak og et svar på om toetasjes tog er den beste løsningen på Østlandet.

– Er svaret toetasjes tog, så vil jo det gå videre i forprosjektfasen, sier han til NRK. 

Del
Kommentarer:
Du kan kommentere under fullt navn eller med kallenavn. Bruk BankID for automatisk oppretting av brukerkonto.