Dale og Norway gikk med underskudd i fjor, og gjør nå flere endringer for å få resultatet til å gå i pluss igjen.
– Vi er inne i en omstillingsfase, der vi trimmer organisasjonen. Vi ser at vi kan sømme en del av våre produkter billigere i Norge enn ved å sende dem til Øst-Europa. Vi har helt nye tekniske strikkemaskiner, slik at sømtiden er kort. Dermed er det mulig at vi faktisk vil øke sømkapasiteten på Dale for å gjøre mer hjemme, forteller produktsjef Stig Furnes.
Dette vil blant annet øke fleksibiliteten i produksjonen, noe som er enda et pluss.
Selger mest til utlandet
Rundt to tredjedeler av produktene til Dale of Norway eksporteres. Klesprodusenten jobber derfor nå med å øke salget i Norge.
– Vi jobber med å vokse i sportsbransjen i Norge, og har gjort grep for å tilpasse oss det norske markedet. I år har vi tatt et steg videre, og vil introdusere en hel sportsrange fra undertøy til ytterklær. Dette gjorde vi med stor suksess i fjor, og kom inn i flere store kjeder, sier Furnes.
Han er optimistisk med tanke på årets resultat. – Vi håper endringene vi har gjort vil gi positive tall. Det ser bra ut så langt, sier han.