Yrkestrafikkforbundet ber dessuten om at Vegvesenet får gebyrmyndighet ved kabotasjekontroll.
Dette går fram av et brev til Samferdselsdepartementet som ble overrakt statssekretær Bård Hogsrud tirsdag. Yrkestrafikkforbundet mener det er nødvendig å effektivisere kabotasjekontrollen - altså kontrollen med utenlandske vogntog som tar oppdrag i Norge i forbindelse med internasjonal transport.
Skal intensivere kabotasjekontrollen
Vegvesenets kontroller viser at reglene for slike oppdrag brytes i rikt monn og at utenlandske transportører på ulovlig vis eter seg inn i det norske transportmarkedet. Regjeringen har derfor gitt Statens vegvesen beskjed om å intensivere kabotasjekontrollen i 2015. Det er bra – og det er nødvendig. Kabotasjekjøringen øker kraftig i Norge.
I følge Statistisk Sentralbyrå (SSB) utgjorde kabotasjetransport 6,1 prosent av norsk godstransport på vei i 2013. Det er en økning på 301,5 prosent fra 2009. Ulovlig kabotasjevirksomhet fanges ikke opp av noen statistikk.
2 av 39 resulterte i sanksjoner
Når kabotasjekontrollen økes og Vegvesenet samtidig får tilgang på mer effektive elektronisk kontrollverktøy, vil risikoen for å bli tatt for regelbrudd øke. En oversikt fra Romerike politidistrikt avslører at bare 2 av 39 anmeldelser for brudd på kabotasjereglene, resulterte i sanksjoner.
Manglende behandlingskapasitet i Politiet fører altså til at Vegvesenets hittil så beskjedne kontrollvirksomhet ikke følges opp! Med hederlig unntak for enkelte politidistrikt på Vestlandet, der samarbeidet mellom Vegvesenet og Politiet fungerer, fører anmeldelsene normalt ikke til sanksjoner. De blir henlagt eller simpelt hen ikke behandlet. Konsekvensen er at utenlandske transportører kan fortsette og bryte kabotasjereglene i trygg forvissning om at de likevel går fri om de blir tatt.
Taper oppdrag daglig
– Sånn kan vi ikke ha det, mener forbundsleder Svein Furøy i Yrkestrafikkforbundet. - Norske transportører taper daglig oppdrag til utenlandske konkurrenter som underbetaler sine sjåfører, tøyer kjøre- og hviletidsbestemmelsene og bryter norske momsregler. Hvis de i tillegg skal slippe straff når de beviselig begår lovbrudd, kan vi vinke farvel til store deler av norsk transportnæring, sier Furøy.